Η NVIDIA ενημέρωσε την τεχνολογία Ultra Low Motion Blur (ULMB) για να κάνει το gaming ακόμα ομαλότερο στις high-end οθόνες.

Σε σχετική ανακοίνωση την περασμένη εβδομάδα, η εταιρεία έκανε γνωστό ότι η αναβαθμισμένη τεχνολογία ULMB 2 είναι ικανή -θεωρητικά- να παρέχει άνω των 1.000 Hz όσον αφορά την «ευκρίνεια κίνησης» και με πρακτικά μηδενικό «crosstalk», αν και προς το παρόν λειτουργεί μόνο με οθόνες 1440p που υποστηρίζουν G-SYNC και ρυθμό ανανέωσης 360 Hz. Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι παίκτες δεν χρειάζεται πλέον να επιλέγουν μεταξύ ενός μεγαλύτερης αποκρισιμότητας ρυθμού ανανέωσης και της μείωσης του θολώματος κίνησης (motion blur), δύο λειτουργίες που επηρεάζουν το gameplay. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζει η NVIDIA, πλέον πραγματικός ρυθμός κίνησης (effective motion rate) για μία οθόνη 360Hz με την τεχνολογία ULMB 2 ενεργοποιημένη είναι 1.440 Hz (αν και ακόμα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με μεταβλητό ρυθμό ανανέωσης).

Αν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το πως λειτουργεί ή τεχνολογία, η ιστοσελίδα HotHardware περιγράφει λεπτομερώς ορισμένες από τις τεχνικές πτυχές πίσω από το «motion blur» και την τεχνολογία ULMB 2. Χρησιμοποιώντας ωστόσο απλή γλώσσα ας περιγράψουμε τι είναι αυτό το «θόλωμα κίνησης» και γιατί εμφανίζεται; Η απάντηση βρίσκεται στην «επιμονή» (persistence) ή αλλιώς στο εφέ «δειγματοληψίας και διατήρησης» (sample-and-hold). Τα μάτια μας κινούνται πάντα όταν παρακολουθούμε κινούμενα αντικείμενα σε μια οθόνη τύπου LCD ή OLED. Με το λεγόμενο «sample-and-hold», τα καρέ απεικονίζονται στατικά μέχρι την επόμενη ανανέωση. Τα μάτια όμως βρίσκονται σε διαφορετική θέση στην αρχή μιας ανανέωσης από ότι στο τέλος μιας ανανέωσης κι αυτό καθιστά το καρέ (εικόνας) να δείχνει θολό ή θαμπό, όπως περίπου συμβαίνει και στην πραγματική ζωή όταν τα αντικείμενα κινούνται γρήγορα.

Οι κατασκευάστριες εταιρείες χρησιμοποιούν διάφορες τεχνικές και μεθόδους για να ελαχιστοποιήσουν το θόλωμα της κίνησης στις οθόνες LCD και OLED ωστόσο καμιά τους δεν είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική. Ορισμένες οθόνες για παράδειγμα αναβοσβήνουν γρήγορα τον οπίσθιο φωτισμό, την ίδια στιγμή που ανανεώνεται ένα καρέ μιμούμενες τις καλές οθόνες CRT ενώ σε άλλες περιπτώσεις προσθέτουν μαύρη εικόνα ανάμεσα σε κάθε καρέ για να μειώσουν το θόλωμα. Και οι δύο αυτές μέθοδοι, μπορούν να προκαλέσουν δυσάρεστες παρενέργειες σε ορισμένες χρήστες όπως μπορούν να κάνουν και τα καρέ να δείχνουν περισσότερο αμυδρά ή να παρατηρηθεί τρεμόπαιγμα στην εικόνα. Με την τεχνολογία ULMB 2 ωστόσο, η NVIDIA ευελπιστεί να δώσει τη λύση σε αυτά τα ζητήματα με τον πλήρη στροβοσκοπικό ρυθμό ανανέωσης οπίσθιου φωτισμού και με ενισχυμένη φωτεινότητα.

Αντί να χρησιμοποιείται ο οπίσθιος φωτισμός για να απεικονίζεται πως κάθε εικονοστοιχείο (pixel) μεταβαίνει από το ένα χρώμα στο άλλο, η NVIDIA λέει ότι οι οθόνες με υποστήριξη ULMB 2 θα ενεργοποιούν τον οπίσθιο φωτισμό μόνο όταν ένα εικονοστοιχείο έχει ολοκληρώσει πλήρως τη μετάβαση στο νέο του χρώμα. Η εταιρεία επίσης επισήμανε ότι η αναβαθμισμένη τεχνολογίας ULMB 2 διασφαλίζει ότι «τα εικονοστοιχεία σε όλο πάνελ της οθόνης βρίσκονται στο σωστό επίπεδο, ακριβώς τη κατάλληλη στιγμή για να αναβοσβήσει ο οπίσθιος φωτισμός» μετριάζοντας το «crosstalk», ένα πρόβλημα που δημιουργεί διπλές εικόνες σε μια οθόνη όταν το αντικείμενο βρίσκεται σε κίνηση. Μπορεί να προσφέρει επίσης 250 nits φωτεινότητας, που είναι διπλάσια από αυτή που προσφέρει η πρώτη έκδοση της τεχνολογίας ULMB. Στο παρακάτω βίντεο μπορείτε να δείτε την τεχνολογία ULMB 2 σε δράση:

Επί του παρόντος, η τεχνολογία ULMB 2 βρίσκεται σε ελάχιστες οθόνες G-SYNC. Όσοι είστε κάτοχοι των οθονών Acer Predator XB273U F ή ASUS ROG Swift PG27AQN μπορείτε να προχωρήσετε στην εφαρμογή ενός νέου firmware για να υποστηρίζουν την τεχνολογία (και οι δύο είναι οθόνες 1440p που λειτουργούν στα 360 Hz). Υποστήριξη ULMB 2 θα προστεθεί επίσης στις επερχόμενες οθόνες ASUS ROG Swift Pro PG248QP και AOC AGON AG276QSG που υποστηρίζουν ρυθμό ανανέωσης 540 Hz και 360 Hz αντίστοιχα.

  • Like 2