Πολλές φορές, η επιτυχία στην Formula 1 είναι υπόθεση λίγων εκατοστών ή ακόμα και χιλιοστών του δευτερολέπτου -όπως αποδείχτηκε και στο φετινό Grand Prix της Βραζιλίας με τη μάχη μεταξύ του Fernando Alonso και του Sergio Perez στον τελευταίο γύρο.

Υπόθεση εκατοστών ωστόσο είναι μερικές φορές και το να βρίσκεσαι εντός των ορίων της πίστας για να «μετρήσει» ο γύρος, κυρίως στις κατατακτήριες δοκιμές και στον αγώνα. Οι «πιλότοι» γνωρίζουν ακριβώς τις ιδανικές γραμμές που πρέπει να ακολουθήσουν για να επιτύχουν τον βέλτιστο χρόνο αλλά μερικές φορές, φροντίζουν να βρεθούν εκτός ορίων για να αποκτήσουν πλεονέκτημα σε σχέση με τους αντιπάλους τους. Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφέρουμε ότι για να πιστοποιηθεί ότι ένας γύρος αγώνα είναι έγκυρος, δεν θα πρέπει οι τροχοί ενός μονοθέσιου -ειδικά στα σημεία της πίστας που έχουν επισημανθεί και κοινοποιηθεί σε οδηγούς και ομάδες- να βρεθούν εκτός της λευκής γραμμής που οριοθετεί την πίστα. Αν και υπάρχουν αμέτρητες κάμερες, έχει αποδειχτεί ότι δεν είναι εύκολο πάντα να ληφθούν ακριβείς και σωστές αποφάσεις, και μάλιστα εντός συγκεκριμένων χρονικών περιθωρίων, για την αστυνόμευση των ορίων.

Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, οι υπεύθυνοι και οι αγωνοδίκες της Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) εξετάζoυν το ενδεχόμενο να αξιοποιήσουν τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης για την αστυνόμευση των ορίων της πίστας. Η Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), που αποτελεί την υπέρτατη διοικούσα αρχή για πολλές, αν όχι όλες, τις εκδηλώσεις μηχανοκίνητου αθλητισμού, λέει ότι θα χρησιμοποιήσει τη νέα τεχνολογία υπολογιστικής όρασης (computer vision) στο Grand Prix του Abu Dhabi που κλείνει τη σεζόν αυτό το Σαββατοκύριακο. Η συγκεκριμένη προσέγγιση χρησιμοποιεί ανάλυση σχήματος για να προσδιορίσει τον αριθμό των εικονοστοιχείων που βρίσκονται πάνω από τη λευκή γραμμή που οριοθετεί την πίστα. Η FIA δεν σκοπεύει να αυτοματοποιήσει εξ’ ολοκλήρου την αξιολόγηση των πιθανών παραβιάσεων των ορίων, τουλάχιστον όχι προς το παρόν. Επιθυμεί, παρόλα αυτά να μειώσει σημαντικά τον αριθμό των πιθανών παραβιάσεων που έχουν οι αξιωματούχοι της FIA και οι αγωνοδίκες να εξετάσουν χειροκίνητα. Όπως επισημαίνεται και από το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, στο Αυστριακό Grand Prix που πραγματοποιήθηκε τον Ιούλιο, τέσσερις άνθρωποι κλήθηκαν να εξετάσουν και να αξιολογήσουν περίπου 1.200 πιθανές παραβιάσεις των ορίων πίστας. Καθώς επίσης αρκετές παραβιάσεις πέρασαν ατιμώρητες στο φετινό Αμερικανικό Grand Prix, οι αξιωματούχοι της FIA κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι έπρεπε να βρεθεί μία νέα προσέγγιση στο ζήτημα της αστυνόμευσης. Και εδώ είναι που καλείται να δώσει λύση η υπολογιστική όραση.  

Η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει χρησιμοποιηθεί στην ιατρική για να βοηθήσει στην αξιολόγηση δεδομένων από διαγνωστικές εξετάσεις που σχετίζονται με τον καρκίνο. «Δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν την υπολογιστή όραση για τη διάγνωση του καρκίνου, αυτό που θέλουν να κάνουν είναι να αξιοποιηθεί η τεχνολογία για να απορριφθεί το 80% των περιπτώσεων όπου σαφώς δεν υπάρχει καρκίνος, προκειμένου να δώσουν σε καλά εκπαιδευμένους ανθρώπους περισσότερο χρόνο για να εξετάσουν το υπόλοιπο 20%» δήλωσε ο Tim Malyon, αναπληρωτής διευθυντής αγώνα της FIA και επικεφαλής των απομακρυσμένων επιχειρήσεων. «Και αυτό είναι που στοχεύουμε» κατέληξε.

Η FIA ευελπιστεί να μειωθεί ο αριθμός των πιθανών παραβάσεων που οι υπεύθυνοι θα κληθούν να εξετάσουν χειροκίνητα σε περίπου 50 ανά αγώνα. Ο στόχος είναι να «αφαιρεθούν οι περιπτώσεις που σαφώς δεν χρειάζονται ανθρώπινη εξέταση» δήλωσε ο Tim Malyon. Αν και η FIA δεν πρόκειται να βασιστεί εξ ολοκλήρου στην τεχνητή νοημοσύνη και στην υπολογιστική όραση για να λαμβάνει αποφάσεις στους αγώνες σύντομα, ο Tim Malyon υποστηρίζει ότι κάτι τέτοιο αναμένεται να συμβεί τελικά. «Έχω δηλώσει επανειλημμένα ότι ο άνθρωπος κερδίζει αυτή τη στιγμή σε ορισμένους τομείς. Αυτό μπορεί να ισχύει τώρα, ωστόσο έχουμε την πεποίθηση ότι τελικώς τα αυτοματοποιημένα συστήματα αστυνόμευσης πραγματικού χρόνου είναι ο δρόμος προς τα εμπρός».