Η ταραχώδης ιστορία της Microsoft στην αγορά των κινητών τηλεφώνων αποτελεί ένα ευαίσθητο σημείο για τον τεχνολογικό γίγαντα, με τρεις διαφορετικούς διευθύνοντες συμβούλους να παραδέχονται λάθη γύρω από τις στρατηγικές τους και τις αποτυχίες τους να ανταγωνιστούν αντιπάλους όπως η Apple και η Google.

Ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος της Microsoft, Satya Nadella, ο οποίος ανέλαβε τη θέση του Steve Ballmer το 2014, χαρακτήρισε την έξοδο της εταιρείας από τα smartphones ως μία από τις πιο δύσκολες αποφάσεις του.

Σε συνέντευξή του στο Business Insider, ο Nadella παραδέχτηκε ότι η "έξοδος" της Microsoft από την κατηγορία των κινητών τηλεφώνων θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί καλύτερα. Ερωτηθείς σχετικά με κάποιο στρατηγικό λάθος ή λανθασμένη απόφαση για την οποία έχειμετανιώσει, ο Nadella απαντά:

Η απόφαση για την οποία νομίζω ότι πολύς κόσμος μιλάει - και μία από τις πιο δύσκολες αποφάσεις που πήρα όταν έγινα CEO - ήταν η έξοδός μας από αυτό που θα ονομάσω κινητό τηλέφωνο, όπως ορίστηκε τότε. Εκ των υστέρων, νομίζω ότι θα μπορούσαν να υπήρχαν τρόποι που θα μπορούσαμε να το είχαμε κάνει να λειτουργήσει, ανακαλύπτοντας ίσως εκ νέου την κατηγορία του computing μεταξύ των PC, των tablet και των smartphone.

Η δήλωση αυτή συνδέεται με παλαιότερες σκέψεις των προκατόχων του Nadella σχετικά με τις χαμένες ευκαιρίες στα smartphones. Ο Bill Gates αποκάλεσε την ήττα από το Android το "μεγαλύτερο λάθος που έκανε ποτέ", δεδομένης της ευκαιριακής εξαγοράς του λειτουργικού συστήματος από την Google για 50 εκατομμύρια δολάρια το 2005. Ο πρώην διευθύνων σύμβουλος Eric Schmidt απολάμβανε την ήττα των πρώτων προσπαθειών του Gates για τα Windows Mobile. Ο Ballmer απέτυχε επίσης να αντιληφθεί την αναστάτωση που προκάλεσε το iPhone της Apple και αρχικά το κορόιδεψε, επιμένοντας ότι οι εταιρικοί πελάτες χρειάζονταν ενσωματωμένα πληκτρολόγια στα κινητά τους.

Αργότερα ο Ballmer μετάνιωσε που δεν αναδιάταξε γρηγορότερα τους πόρους της εταιρείας του στα κινητά τη δεκαετία του 2000 λόγω της έντονης εστίασης της εταιρείας στα Windows Vista. Η Microsoft κατέληξε να προσπαθεί να κερδίσει μερίδιο στην αγορά με τα Windows Phone, πριν τελικά κηρύξει την πλατφόρμα “νεκρή”, χρόνια μετά την εξαγορά της Nokia με το ποσό των 7,6 δισ. δολαρίων. Σε αντίθεση με τους προκατόχους της, η Microsoft του Nadella έχει επικεντρωθεί περισσότερο στη δημιουργία εφαρμογών και υπηρεσιών για αντίπαλες mobile πλατφόρμες όπως το iOS και το Android.

Η εμπειρία της Microsoft δείχνει πώς οι τεχνολογικοί γίγαντες μπορούν να χάσουν τις σεισμικές αλλαγές στις αγορές τους, ανοίγοντας πόρτες σε πιο ευέλικτους ανταγωνιστές. Ο εφησυχασμός φαίνεται ότι αρχικά τύφλωσε την ηγεσία της εταιρείας στην επανάσταση που έλαβε χώρα στα κινητά τηλέφωνα. Παρέμειναν προσηλωμένοι στην υπεράσπιση της κυριαρχίας των Windows αντί να προσαρμοστούν στα smartphones και το mobile computing. Αυτή η αντίσταση στην υιοθέτηση νέων προτύπων επέτρεψε στην Apple και τη Google να ξεπεράσουν τη Microsoft.

Μέχρι να συνειδητοποιήσει το λάθος της, η Microsoft δεν διέθετε το mobile οικοσύστημα και τη δυναμική των developers για να ανακάμψει. Οι καθυστερημένες προσπάθειές της απέτυχαν να βρουν απήχηση στους καταναλωτές που γοητεύτηκαν από την αισθητική του iPhone και το κατάστημα εφαρμογών της Apple. Το Android με την προσέγγιση ανοικτού κώδικα ξεπέρασε εύκολα και το Windows Mobile. Η εμπειρία της Microsoft αποτελεί μια προειδοποιητική ιστορία για το πώς οι ηγέτες της τεχνολογίας μπορούν γρήγορα να εφησυχάσουν και να απορρίψουν τους αντιπάλους αντί να αναγνωρίσουν τις βαθιές αλλαγές στην αγορά.

  • Like 13
  • Sad 2