Το τελευταίο διάστημα, ειδικά μετά τις τελευταίες Αμερικανικές εκλογές, έχει ξεκινήσει μια μεγάλη συζήτηση γύρω από τις ψεύτικες ειδήσεις στο διαδίκτυο, ένα φαινόμενο που έκανε έντονη την παρουσία του τους τελευταίους μήνες.

Τα πράγματα φαίνεται να είναι όμως πιο σοβαρά απ' ότι υποψιαζόμασταν, αφού έρευνα του πανεπιστημίου Stanford, αναφέρει ότι η πλειοψηφία των μαθητών του απέτυχαν να ξεχωρίσουν τις αληθινές από τις ψεύτικες ειδήσεις. Συγκεκριμένα ένα ποσοστό 80% των μαθητών, δε μπόρεσε να ξεχωρίσει ένα πραγματικό άρθρο από ένα που αποτελεί διαφήμιση ενώ συνάντησαν δυσκολία στο να διαπιστώσουν αν μια είδηση που διάβασαν στα social media ήταν έγκυρη, με την απόφαση τους να στηρίζεται σε περίεργους και συχνά άσχετους παράγοντες.

 

Στην έρευνα του Stanford History Education Group συμμετείχαν περισσότεροι από 7800 μαθητές από τη μεσαία εκπαιδευτική βαθμίδα έως το Κολέγιο, και στους οποίους δόθηκαν μια σειρά από άρθρα για ανάγνωση. Στη συνέχεια οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να περιγράψουν το κάθε άρθρο αλλά και να κρίνουν το πόσο αξιόπιστο ήταν. Ένα από τα παραδείγματα αφορούσε άρθρο για μαθητές το οποίο αφορούσε τον οικονομικό προγραμματισμό, ήταν γραμμένο από στέλεχος μιας τράπεζας ενώ διαφημιζόταν από την ίδια την τράπεζα. Στην περίπτωση αυτή οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι πολλοί φοιτητές δεν θεώρησαν ότι ο συγγραφέας του άρθρου ή το διαφημιστικό μήνυμα που το συνόδευε, ήταν λόγος για να αμφισβητήσουν την αξιοπιστία του άρθρου και των στοιχείων που αυτό ανέφερε.

 

Ο επικεφαλής της έρευνας Sam Wineburge αναφέρει ότι «πολλοί πιστεύουν ότι επειδή οι νέοι άνθρωποι είναι άνετοι με τα social media, είναι εξίσου επιφυλακτικοί για το τι μπορούν να διαβάσουν εκεί. Η έρευνα μας δείχνει ότι ισχύει ακριβώς το αντίθετο». Ειδικά για το Facebook, οι παράγοντες στους οποίους βασίζεται η πλειοψηφία των χρηστών για το αν ένα άρθρο είναι πραγματικό ή όχι, δεν έχουν καμία σχέση με τον συγγραφέα και το ιστορικό του.

 

Στους συμμετέχοντες δόθηκαν δύο άρθρα από το Facebook, τα οποία ανέφεραν την υποψηφιότητα του Donald Trump για την προεδρεία των Η.Π.Α. Το πρώτο προερχόταν από τον επίσημο λογαριασμό του Fox News, φέροντας το ειδικό μπλε σηματάκι που πιστοποιεί ότι το άρθρο προέρχεται από τον πραγματικό λογαριασμό του μέσου, ενώ το δεύτερο από μια ψεύτικη σελίδα που έμοιαζε στο Fox News. Περισσότεροι από 30% των συμμετεχόντων, δήλωσε ότι το άρθρο από τον ψεύτικο λογαριασμό, ήταν περισσότερο αξιόπιστο εξαιτίας μερικών άλλων media στοιχείων που περιείχε όπως μια μεγάλη φωτογραφία.

 

Ακόμα και όταν η έρευνα απευθύνθηκε σε φοιτητές Κολεγίων, αναδείχτηκαν σημαντικές διαφορές στην αιτιολόγηση για το λόγο που κάθε άρθρο πίστευαν ότι ήταν έγκυρο. Για παράδειγμα, μια ιστοσελίδα με πολύ καλό σχεδιασμό, και με ένα πολύ όμορφο βιογραφικό που εμφανίζεται στην About σελίδα, ήταν σε θέση να πείσει αρκετούς στο ότι ήταν έγκυρο ανεξαρτήτως του πραγματικού περιεχομένου που περιείχε.

 

Link.png Site: VentureBeat