Προς το περιεχόμενο

Κανονιστικό πλαίσιο πτήσεων drones


kostasgr78

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Καλησπέρα στην παρέα.

Βρίσκομαι σε φάση που διερευνώ την πρώτη μου αγορά ενός drone και διερευνώ λίγο τον κανονισμό πτήσεων που έχει αναρτήσει η ΥΠΑ, βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού.

https://uas.hcaa.gr/Faq

Με ενδιαφέρει ως αρχάριο, αποκλειστικά η κατηγορία μέχρι 250γρ και σε αυτήν θα αναφερθώ πάνω στους κανονισμούς. Προσανατολίζομαι σε τύπου DJI Mini 2 ή επόμενο της σειράς.

Έχω κάποιους προβληματισμούς, σε σημεία που δεν μού είναι σαφώς ξεκάθαρα από τον κανονισμό που διάβασα. Θα ήθελα να ακούσω τεκμηριωμένες απόψεις, και όχι να αρχίσουμε τα «έτσι το κάνουμε συνήθως στην Ελλάδα, έξω από τους κανονισμούς». Το αναφέρω πάντα στο σκεπτικό ότι μού αρέσει να γνωρίζω 100% έναν κανονισμό, για να γνωρίζω τις ευθύνες μου και τα όριά μου, όπως και τυχόν νομικές εμπλοκές από κατά λάθος παραβιάσεις, κα.

Από φίλους-ιδιοκτήτες drones που έχω συζητήσει τους προβληματισμούς επί του κανονισμού, δεν έχω λάβει σαφείς απαντήσεις, κάτι που μού δίνει την αίσθηση ότι αρκετοί που πετούν ήδη, μάλλον κάτι παραβιάζουν και δεν το γνωρίζουν.

Απορίες:
- Έστω ότι πετάς σε ημι-αστική περιοχή (όχι κέντρο πόλης) που έχει μονοκατοικίες/άχτιστα χωράφια. Επιτρέπεται να πετάς πάνω από τα χωράφια και τις κατοικίες (έστω και σε κάποια μέτρα και πάνω). Δηλαδή, η απορία μου είναι πού βρίσκεται το νοητό όριο της ιδιοκτησίας προς τα πάνω; Πώς μπορώ να «διασχίσω» την περιοχή, για μια εναέρια «βόλτα»;
- Διαβάζω ότι ακόμα και κάτω από τα 250γρ, αν υπάρχει κάμερα, χρειάζεται άδεια από την ΥΠΑ για τον χειριστή. Ισχύει; Γνωρίζω άπειρους που πετούν μικρά, χωρίς άδεια, αν και φέρουν κάμερα, και πιστεύουν ότι είναι νόμιμο.
- Διαβάζω ρητή αναφορά, ότι πρέπει να υπάρχει πάντα η οπτική επαφή με το drone. Εδώ τί να αναφέρουμε; Πόσοι πετούν, χωρίς αυτό το κριτήριο και απλά βλέπουν από την κάμερα;

Θα χαρώ να ακούσω τις απόψεις σας.

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Καλα κανεις και εχεις απορίες. Απο την στιγμή που σκέφτεσαι την αγορα καποιου drone σκεψου και την απόκτηση άδειας οπου θα λυσεις τια αποριες σου . 
Στις ερωτήσεις σου τωρα

Το faq σου απανταει την πρωτη ερωτηση σου. 
 

Αναφορά σε κείμενο

Τα drones που φέρουν ετικέτα αναγνώρισης κατηγορίας (CE) 1 μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν στην υποκατηγορία Α1, με τη διαφορά ότι απαιτείται να ελαχιστοποιούν τις πτήσεις πάνω από μη εμπλεκόμενα άτομα.
&
Table15.jpg

 Στην 2η ερώτηση να σου πω ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος. ΟΤΙ έχει κάμερα θέλει άδεια χειριστή, τώρα το τι λέει ο κάθε ένας είναι άλλο θέμα...

Για την 3η Αν πετάς σε VLOS μπορείς να πας μέχρι τα 500 μέτρα απόσταση όχι ύψος (το οποίο είναι 120μετρα) Από εκεί και μετα για να μπορείς να πας νόμιμα πιο μακριά χρειάζεσαι να αποκτήσεις BVLOS άδεια.

Μια απλή άδεια Α1-Α3 θα σου κοστίσει περίπου στο 50αρικο (πιο λίγο) και στην συνέχεια θα μπορείς να βάλεις πάνω BVLOS, νυχτερινές πτήσεις, AW και διάφορα άλλα. Μη πας να το βγάλεις από εξωτερικό για να γλυτώσεις 20-30€ γιατί μετα δεν μπορείς να βάλεις κάτι εξτρά πάνω. 

 

  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

12 ώρες πριν, gorge18 είπε

Καλα κανεις και εχεις απορίες. Απο την στιγμή που σκέφτεσαι την αγορα καποιου drone σκεψου και την απόκτηση άδειας οπου θα λυσεις τια αποριες σου . 
Στις ερωτήσεις σου τωρα

Το faq σου απανταει την πρωτη ερωτηση σου. 
 

 Στην 2η ερώτηση να σου πω ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος. ΟΤΙ έχει κάμερα θέλει άδεια χειριστή, τώρα το τι λέει ο κάθε ένας είναι άλλο θέμα...

Για την 3η Αν πετάς σε VLOS μπορείς να πας μέχρι τα 500 μέτρα απόσταση όχι ύψος (το οποίο είναι 120μετρα) Από εκεί και μετα για να μπορείς να πας νόμιμα πιο μακριά χρειάζεσαι να αποκτήσεις BVLOS άδεια.

Μια απλή άδεια Α1-Α3 θα σου κοστίσει περίπου στο 50αρικο (πιο λίγο) και στην συνέχεια θα μπορείς να βάλεις πάνω BVLOS, νυχτερινές πτήσεις, AW και διάφορα άλλα. Μη πας να το βγάλεις από εξωτερικό για να γλυτώσεις 20-30€ γιατί μετα δεν μπορείς να βάλεις κάτι εξτρά πάνω. 

 

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου!

Για τη 2η και 3η απορία, απολύτως σαφή αυτά που έθεσες.

Πάμε όμως, λίγο στην 1η, γιατί θεωρώ ότι το faq δεν είναι ξεκάθαρο.

Η απορία μου δεν είναι αν πετάς πάνω από ανθρώπους, αλλά πάνω από ιδιοκτησίες. Στο μυαλό μου, η απορία είναι τί γίνεται γενικότερα πάνω από ιδιοκτησίες είτε απουσία ανθρώπων είτε και με ανθρώπους.

Ας φέρω 2 τυχαία παραδείγματα για να το δούμε.

(α) Θέλεις να πας από σημείο Α σε σημείο Β σε ημι-αστική περιοχή, και πρέπει να διασχίσεις π.χ. 8 αγροτεμάχια ιδιωτικής ιδιοκτησίας χωρίς κατοικίες και ανθρώπους. Μπορείς;

(β) Θέλεις να πας από σημείο Α σε σημείο Β σε ημι-αστική περιοχή, και πρέπει να διασχίσεις π.χ. 8 οικόπεδα με μονοκατοικία. Μπορείς; Σε αυτό το σημείο να πάμε λίγο στον κανονισμό: may fly over uninvolved people (should be avoided when possible). Αν δεν είναι δυνατό να πας από αλλού, μπορείς να διασχίσεις την ευθεία πάνω από 8 ιδιοκτησίες με κατοικία;

 

Βασικά, θεωρώ ότι αφήνει πολλές ερμηνείες αυτό το "when possible". Δεν είναι ρητή αναφορά π.χ. "prohibited".

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, kostasgr78 είπε

Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σου!

Για τη 2η και 3η απορία, απολύτως σαφή αυτά που έθεσες.

Πάμε όμως, λίγο στην 1η, γιατί θεωρώ ότι το faq δεν είναι ξεκάθαρο.

Η απορία μου δεν είναι αν πετάς πάνω από ανθρώπους, αλλά πάνω από ιδιοκτησίες. Στο μυαλό μου, η απορία είναι τί γίνεται γενικότερα πάνω από ιδιοκτησίες είτε απουσία ανθρώπων είτε και με ανθρώπους.

Ας φέρω 2 τυχαία παραδείγματα για να το δούμε.

(α) Θέλεις να πας από σημείο Α σε σημείο Β σε ημι-αστική περιοχή, και πρέπει να διασχίσεις π.χ. 8 αγροτεμάχια ιδιωτικής ιδιοκτησίας χωρίς κατοικίες και ανθρώπους. Μπορείς;

(β) Θέλεις να πας από σημείο Α σε σημείο Β σε ημι-αστική περιοχή, και πρέπει να διασχίσεις π.χ. 8 οικόπεδα με μονοκατοικία. Μπορείς; Σε αυτό το σημείο να πάμε λίγο στον κανονισμό: may fly over uninvolved people (should be avoided when possible). Αν δεν είναι δυνατό να πας από αλλού, μπορείς να διασχίσεις την ευθεία πάνω από 8 ιδιοκτησίες με κατοικία;

 

Βασικά, θεωρώ ότι αφήνει πολλές ερμηνείες αυτό το "when possible". Δεν είναι ρητή αναφορά π.χ. "prohibited".

 

Για το α θα ελεγα οτι μπορεις αλλα για το β σου λεει οτι αν ειναι εφικτο περασε απο γυρο μην πας απο πανω (ειναι πιθανο να υπαρχει καποιος που να του ερθει στο κεφαλι ή να πεσει στην ταρατσα και να σου πει μετα οτι του εσπασες τα κεραμιδια λεω εγω τωρα). Το σωστο φαντάζομαι οτι θα ειναι να εχεις ασφαλεια ετσι ωστε και κατι τετοιο να γινει να εισαι καλυμμένος.  

Και να σου πω οτι σε τοσο λεπτα θεματα δεν νομιζω να βρεις καπου σαφη απαντηση γιατι σου λεει ναι μεν αλλα και σου εχει ενα παραθυρο. Οποτε κανεις αυτο που κρινεις σωστο μειώνοντας οσο γινεται το ρισκο και να ευχεσαι να μην γινει καποιο ατυχημα και σε τρεχουν μετα. 

  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 λεπτά πριν, gorge18 είπε

Για το α θα ελεγα οτι μπορεις αλλα για το β σου λεει οτι αν ειναι εφικτο περασε απο γυρο μην πας απο πανω (ειναι πιθανο να υπαρχει καποιος που να του ερθει στο κεφαλι ή να πεσει στην ταρατσα και να σου πει μετα οτι του εσπασες τα κεραμιδια λεω εγω τωρα). Το σωστο φαντάζομαι οτι θα ειναι να εχεις ασφαλεια ετσι ωστε και κατι τετοιο να γινει να εισαι καλυμμένος.  

Και να σου πω οτι σε τοσο λεπτα θεματα δεν νομιζω να βρεις καπου σαφη απαντηση γιατι σου λεει ναι μεν αλλα και σου εχει ενα παραθυρο. Οποτε κανεις αυτο που κρινεις σωστο μειώνοντας οσο γινεται το ρισκο και να ευχεσαι να μην γινει καποιο ατυχημα και σε τρεχουν μετα. 

Ναι, αυτό φαντάζομαι κι εγώ σαν λύση.

Οπότε αν πάμε στο (β) και πάμε στο γύρω-γύρω, εννοούμε να πας νοητικά πάνω από το δρόμο και όχι από τις ιδιοκτησίες; Στο δρόμο δεν υπάρχουν πεζοί και αυτοκίνητα;

Τελικά, θέλω να πω, είναι πολύ συγκεχυμένες οι οδηγίες αυτές και οι ερμηνείες πάνω σε αυτά.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Μόλις τώρα, kostasgr78 είπε

Ναι, αυτό φαντάζομαι κι εγώ σαν λύση.

Οπότε αν πάμε στο (β) και πάμε στο γύρω-γύρω, εννοούμε να πας νοητικά πάνω από το δρόμο και όχι από τις ιδιοκτησίες; Στο δρόμο δεν υπάρχουν πεζοί και αυτοκίνητα;

Τελικά, θέλω να πω, είναι πολύ συγκεχυμένες οι οδηγίες αυτές και οι ερμηνείες πάνω σε αυτά.

Ετσι ειναι. Εγω φαντασου που ειμαι σε παραθαλάσσιο μερος οταν θελω να τραβηξω κατι, μπαινω παντα θαλασσα και απο εκει παω οπου θελω για να ελαττώσω οσο γίνετε την "πτηση" πανω απο τα σπιτια. Οχι γιατι ειμαι παρανομος, αλλα για να μην εχω τρεχαματα σε περίπτωση ατυχηματος. 

Τωρα 3 χρονια (σχεδον4) βγαζω αδειες και διπλώματα πανω σε αυτον τον τομεα 100% απαντηση για πανω απο την πολη δεν θα παρεις. Απο πλήθος ναι αλλα και παλι δεν σου λεει πως οριζεται το πληθος. π.χ. ποσα ατομα?

  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Άρα αν το δούμε επί της πράξης, όλοι αυτοί που σηκώνονται από την ταράτσα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές πόλεων με πολυκατοικίες, είναι πολύ σχετικές οι ερμηνείες περί νομιμότητας.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
32 λεπτά πριν, kostasgr78 είπε

Άρα αν το δούμε επί της πράξης, όλοι αυτοί που σηκώνονται από την ταράτσα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές πόλεων με πολυκατοικίες, είναι πολύ σχετικές οι ερμηνείες περί νομιμότητας.

Ειναι "νομιμοι" μεχρι να γινει ατυχημα. Που εκει αν πεσει σε κεφαλι θα μαθουμε τον πραγματικο νομο που και παλι θα ειναι πολλα αναλογα... 

Αυτο που με ανησυχεί περισσοτερο εμενα ειναι το υψος. Γιατι βλεπω κατι βιντεο και φωτογραφίες πολυ πανο απο τα 120 μετρα και φοβαμαι μονο που τα βλεπω.

Επεξ/σία από gorge18
  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 λεπτό πριν, gorge18 είπε

Ειναι "νομιμοι" μεχρι να γινει ατυχημα. Που εκει αν πεσει σε κεφαλι θα μαθουμε τον πραγματικο νομο που και παλι θα ειναι πολλα αναλογα... 

Αυτή ακριβώς είναι η σκέψη μου πριν μπω στο χώρο και είπα να ρωτήσω στο παρόν θέμα εξαρχής.

Γενικά στη χώρα έχουμε τη λογική «έλα, αφού γυρίζουν οι έλικες το σηκώνουμε όπου γουστάρουμε», κάτι που το κάνουμε γενικότερα και σε άλλα θέματα ως τώρα, πριν εμφανιστούν τα drones.

Από αυτά που συζητάμε επί της ερμηνείας του κανονισμού ως τώρα, δεν μού έχουν καταλαγιάσει την αρχική ανησυχία που είχα περί των κανονισμών και της ευθύνης που υπάρχει.

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Σε ολα ειναι παντα μεχρι να γινει το ατύχημα που εκει ενας χωρις μυαλο θα χαλασει το χομπυ πολλων. Οσοι τα χρησιμοποιούμε επαγγελματικά θα συνερίσουμε να πεταμε αλλα ειναι κριμα. Κοινή λογικη χρειαζεται. 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

19 ώρες πριν, gorge18 είπε

Καλα κανεις και εχεις απορίες. Απο την στιγμή που σκέφτεσαι την αγορα καποιου drone σκεψου και την απόκτηση άδειας οπου θα λυσεις τια αποριες σου . 
Στις ερωτήσεις σου τωρα

Το faq σου απανταει την πρωτη ερωτηση σου. 
 

 Στην 2η ερώτηση να σου πω ότι ο νόμος είναι ξεκάθαρος. ΟΤΙ έχει κάμερα θέλει άδεια χειριστή, τώρα το τι λέει ο κάθε ένας είναι άλλο θέμα...

Για την 3η Αν πετάς σε VLOS μπορείς να πας μέχρι τα 500 μέτρα απόσταση όχι ύψος (το οποίο είναι 120μετρα) Από εκεί και μετα για να μπορείς να πας νόμιμα πιο μακριά χρειάζεσαι να αποκτήσεις BVLOS άδεια.

Μια απλή άδεια Α1-Α3 θα σου κοστίσει περίπου στο 50αρικο (πιο λίγο) και στην συνέχεια θα μπορείς να βάλεις πάνω BVLOS, νυχτερινές πτήσεις, AW και διάφορα άλλα. Μη πας να το βγάλεις από εξωτερικό για να γλυτώσεις 20-30€ γιατί μετα δεν μπορείς να βάλεις κάτι εξτρά πάνω. 

 

Σε ευχαριστώ και εγώ για τις απαντήσεις σου. Για το bold, μπορείς σε παρακαλώ να παραθέσεις που ακριβώς αναφέρεται αυτό? Γιατί εγώ καταλαβαίνω ότι για <250g/με κάμερα/οχι παιχνίδι (σύμφωνα με τον πίνακα παραπάνω) θέλει μόνο operator id και όχι άδεια χειριστή (flyer id). Όπως ακριβώς είναι και στο Η.Β. δηλαδή.

Μήπως μου διαφεύγει κάτι?

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

17 λεπτά πριν, zaccki είπε

Σε ευχαριστώ και εγώ για τις απαντήσεις σου. Για το bold, μπορείς σε παρακαλώ να παραθέσεις που ακριβώς αναφέρεται αυτό? Γιατί εγώ καταλαβαίνω ότι για <250g/με κάμερα/οχι παιχνίδι (σύμφωνα με τον πίνακα παραπάνω) θέλει μόνο operator id και όχι άδεια χειριστή (flyer id). Όπως ακριβώς είναι και στο Η.Β. δηλαδή.

Μήπως μου διαφεύγει κάτι?

Ο αριθμος εκμεταλευομενου που παιρνεις εδω δεν σου δινει την αδεια να πετας. 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αυτός ο πίνακας που παραθέτεις παραπάνω δεν ισχυέι δλδ για την Ελλάδα?

image.png.27b83e82fca03caa91325f063753bcb3.png

 

Ή αυτός:

632038330_image(1).png.18de0a7e5528d160eecb7106ba90b89b.png

Περίεργο πάντως που αρκετές σχολές εκπαίδευσης στο site τους αναφέρουν ότι για κάτω από 250g δε χρειάζεται άδεια χειριστή.

image.png.f4a3c28653e4aea0b2320490a10ac2b8.png

image.png.d3dc4ae186086001d8d1ff4324473c19.png

Δυστυχώς όπως λέει και ο φίλος Κώστας παραπάνω το faq της ΥΠΑ δεν είναι πολύ ξεκάθαρο.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • 1 χρόνο αργότερα...

'Εχουμε τυχόν εμπειρίες ή νέα ακούσματα από άλλους, για το πώς εφαρμόζονται όλα αυτά;

Π.χ. αν τον κυνήγησαν κάποιον νομικά, πώς έγινε αυτό και πάνω σε τί περιστατικά;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Αν και είμαι στο χώρο των drones 2 χρόνια τώρα, δεν έχω ακούσει πολλά περιστατικά για ελέγχους. Ξέρω σίγουρα ότι ελέγχονται περισσότερο οι αρχαιολογικοί χώροι (πχ Σούνιο), και τα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς (πχ Μετέωρα). Έλεγχο μέσα σε πόλη δεν έχω ακούσει, και δυστυχώς είναι αρκετά τα περιστατικά να περπατάς κέντρο Αθήνας, και να βλέπεις drone να πετάει πάνω από το κεφάλι σου είτε πολύ κοντά είτε πιο ψηλά σε γρήγορες ταχύτητες, και ας έχει και απαγόρευση πτήσης στο κέντρο της Αθήνας. Βλέπω πολύ συχνά και ερωτήσεις πως να χακάρουν το λογισμικό για να μπορούν να πετούν παντού ή πιο μακριά κλπ... 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...