Προς το περιεχόμενο

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ.
16 ώρες πριν, teodor_ch είπε

και επιπλέον στην Αμερική είχαν δωρεάν φορτίσεις για 2 χρόνια όπου πήγαιναν πολλοί σε ταχυφορτιστές αντί να φορτίζουν σπίτια τους.

Κάθομαι και φορτίζω με AC στο 80% (γιατί μου είναι υπερ-αρκετό) και νιώθω κορόιδο! 

 

Hyundai 2024 Ioniq 5 - Disclosure | Electrify America

απο έρευνες που εχω διαβάσει το dc στη φορτιση δεν μειώνει την απόδοση της μπαταρίας.

Αυτο που μπορει να δημιουργήσει πρόβλημα ειναι να το φορτίζεις συνεχεια 100% η να αφήνεις να αδειάζει τελείως 

  • Απαντ. 3,2k
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσ.
23 minutes ago, chek2fire said:

απο έρευνες που εχω διαβάσει το dc στη φορτιση δεν μειώνει την απόδοση της μπαταρίας.

Δεν την μειωνει τοσο οσο πιστευαν καποιοι. Ειναι λιγο πιο επιβαρυντικο απο την AC φορτιση.

 

23 minutes ago, chek2fire said:

Αυτο που μπορει να δημιουργήσει πρόβλημα ειναι να το φορτίζεις συνεχεια 100% η να αφήνεις να αδειάζει τελείως 

Κυριως το δευτερο πρεπει να αποφευγεται. Το 100% ειναι οκ αν δεν γινεται συχνα και κυριως οταν το πας στο 100% και δεν το αφηνεις παρκαρισμενο.

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
8 ώρες πριν, newlynx είπε

Θα ήθελα τα νούμερα που παρέθεσαν να έχουν και χρονική παράμετρο, ώστε να δούμε και αυτό το σκέλος.

6 ώρες πριν, teodor_ch είπε

Το έγραψα εξάλλου ότι δεν βλέπουμε την επίπτωση του χρόνου στην υγεία της μπαταρίας. 

Για να κάνω τα πράγματα λιγο πιο απλά παραθέτω την απάντηση της ΤΝ Gemini στο ερώτημα μου

"how a EV battery degrades with time ? "

Ιδου η απάντηση (οι υπογραμμίσεις δικές μου):

EV batteries, like all lithium-ion batteries, experience a natural process of degradation over time, known as "calendar aging," regardless of how much you drive the vehicle. This is distinct from degradation caused by charging and discharging cycles (known as "cyclic aging").

Here's how calendar aging works and the factors that influence it:

The Underlying Chemistry

Calendar aging is a result of irreversible chemical reactions that occur within the battery cells even when they are not in use. The main mechanisms include:

  • Solid Electrolyte Interphase (SEI) growth: The SEI is a protective layer that forms on the anode (negative electrode) during the first few charging cycles. Over time, and particularly at high temperatures and states of charge (SoC), this layer can continue to grow. This process consumes lithium ions that would otherwise be available for storing and releasing energy, leading to a permanent loss of capacity.
  • Lithium plating: If the battery is charged in cold temperatures, lithium ions may not be able to insert themselves into the anode's graphite structure quickly enough. Instead, they can deposit as a metallic lithium layer on the surface of the anode, which is a significant and irreversible form of degradation.
  • Electrolyte decomposition: The electrolyte, which allows lithium ions to move between the electrodes, can break down over time, leading to the formation of unwanted compounds that hinder battery performance.

Key Factors that Accelerate Calendar Aging

While calendar aging is an inherent process, its rate can be significantly influenced by several factors, even if the car is just sitting in the garage:

  • Temperature: This is arguably the most significant factor. High temperatures accelerate the chemical reactions that cause degradation, especially the growth of the SEI layer. Conversely, extremely low temperatures can also be harmful, particularly during charging, as they can lead to lithium plating. Modern EVs have sophisticated thermal management systems (heating and cooling) to keep the battery in an optimal temperature range (typically 25-30°C or 77-86°F) to mitigate these effects.
  • State of Charge (SoC): Storing a battery at a very high or very low state of charge for extended periods is detrimental. The battery's internal chemistry is more stressed at the extremes.
    • High SoC (100%): Keeping the battery at 100% charge for a long time puts the most stress on the cells and is a primary accelerator of calendar aging. This is why many EV manufacturers and experts recommend charging only to 80% for daily use and only to 100% just before a long trip.
    • Low SoC (near 0%): Leaving a battery completely discharged for a long time can cause damage and even render it unusable.
  • Time: The longer a battery exists, the more calendar aging it will experience. This is why the "age" of an EV battery is a crucial metric, separate from its mileage.

The Impact on EV Batteries

While calendar aging is a reality, modern EV batteries are engineered to minimize its effects. Data from real-world EV usage shows that the average degradation rate is relatively slow, often around 1-2% per year. The highest rate of degradation typically occurs early in the battery's life, and then the rate slows down over time.

This means that even if you don't drive your EV much, its battery capacity will still gradually decrease. However, for most users, this loss is slow enough that the battery will likely outlast the rest of the vehicle. This is why many manufacturers offer long warranties (typically 8 years/100,000 miles) on their battery packs, guaranteeing a certain state of health (e.g., that the battery will retain at least 70% of its original capacity).

.

Παραθέτω και ενα διάγραμμα από ένα τεχνικό άρθρο 

image.jpeg

Από εδω γίνεται αντιληπτό γιατί οι περισσότεροι κατασκευαστες δίνουν όριο εγγύησης μπαταρίας τα 8 χρόνια, έως τότε με το χειρότερο σενάριο η μπαταρια θα χάσει έως 20%

,

Και ΕΔΩ το τεχνικό αρθρο

.

Επεξ/σία από Red_Bear
  • Like 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
2 ώρες πριν, chek2fire είπε

απο έρευνες που εχω διαβάσει το dc στη φορτιση δεν μειώνει την απόδοση της μπαταρίας.

Αυτο που μπορει να δημιουργήσει πρόβλημα ειναι να το φορτίζεις συνεχεια 100% η να αφήνεις να αδειάζει τελείως 

Το 2ο είναι κοινή γνώση σε όλους που έχουν BEV και ισχυει για όλες τις μπαταρίες λιθιου, οπως στα λαπτοπ στα κινητά, στα δραπανοκατσαβιδα, παντου.

Δεν ειναι τυχαίο που η Samsung στα κινητά της εχει βαλει μια επιλογη προστασίας μπαταρίας στο 80%. 

 

Το 1ο, το DC, τελικα δεν ειναι επιβαρυντικό, αν μιλάμε για καλα προετοιμασμενα οχηματα που εχουν καλα συστηματα ψυξης/προθέρμανσης της μπαταρίας (οπως πχ τα Tesla).

Μαλιστα σε μια ενδιαφέρουσα "ανατροπη" οι Κροάτες του ev clinic ειπαν οτι κάθε τοσο μία DC φόρτιση βοηθάει περισσότερο την υγεία της μπαταρίας γιατί η θέρμανση εξαερώνει τυχόν υγρασια που εχει μαζευτεί μεσα στο pack και φευγει απο την βαλβίδα εξαερισμού (τουλαχιστον σε οχήματα που εχουν τέτοια, οπως τα Tesla). Και έτσι, λιγοτερη υγρασία μεσα στο battery pack, λιγοτερη φθορά....

Επεξ/σία από sattack
  • Like 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Γνώμη για το Kona το ηλεκτρικο παιδια;Το εχει κανεις;Bλεπω επισης και το Mg4 πολυ θετικα.Ταεχει κανεις;Εντυπωσεις με την ως τωρα χρηση τους;

Επεξ/σία από jimmy1966
Δημοσ.
1 ώρα πριν, jimmy1966 είπε

Γνώμη για το Kona το ηλεκτρικο παιδια;Το εχει κανεις;Bλεπω επισης και το Mg4 πολυ θετικα.Ταεχει κανεις;Εντυπωσεις με την ως τωρα χρηση τους;

Το MG4 το είχα κάνει test drive πριν τελικά καταλήξω στο dolphin.

Είναι πισωκίνητο, και οδηγικά είναι εκπληκτικό, ίσως το καλύτερο φτηνό ev, αλλά το εσωτερικό του είναι άθλιο. Πολύ κακής ποιότητας, και πολύ φτωχό σε εξοπλισμό.

  • Like 1
Δημοσ.
17 ώρες πριν, sattack είπε

Το 2ο είναι κοινή γνώση σε όλους που έχουν BEV και ισχυει για όλες τις μπαταρίες λιθιου, οπως στα λαπτοπ στα κινητά, στα δραπανοκατσαβιδα, παντου.

Δεν ειναι τυχαίο που η Samsung στα κινητά της εχει βαλει μια επιλογη προστασίας μπαταρίας στο 80%. 

 

Το 1ο, το DC, τελικα δεν ειναι επιβαρυντικό, αν μιλάμε για καλα προετοιμασμενα οχηματα που εχουν καλα συστηματα ψυξης/προθέρμανσης της μπαταρίας (οπως πχ τα Tesla).

Μαλιστα σε μια ενδιαφέρουσα "ανατροπη" οι Κροάτες του ev clinic ειπαν οτι κάθε τοσο μία DC φόρτιση βοηθάει περισσότερο την υγεία της μπαταρίας γιατί η θέρμανση εξαερώνει τυχόν υγρασια που εχει μαζευτεί μεσα στο pack και φευγει απο την βαλβίδα εξαερισμού (τουλαχιστον σε οχήματα που εχουν τέτοια, οπως τα Tesla). Και έτσι, λιγοτερη υγρασία μεσα στο battery pack, λιγοτερη φθορά....

Το όριο του 80% έχει νόημα στις NMC στις LiFePo4 δεν έχει.

Δημοσ.
2 ώρες πριν, manolis940 είπε

Το όριο του 80% έχει νόημα στις NMC στις LiFePo4 δεν έχει.

Από όσο ξέρω έχει σε όλες. 

Με την έννοια δηλαδη να μην το αφήνεις φορτισμένο να κάθεται με μεγάλο SoC. (Όσο πιο κοντά στο 100% τοσο χειρότερα).

Αν είναι να το πας 100%  και να οδηγήσεις αμέσως μετά (ώστε να μειωθεί), τότε δεν πειράζει. 

 

  • Like 1
Δημοσ.
5 hours ago, jimmy1966 said:

Γνώμη για το Kona το ηλεκτρικο παιδια;Το εχει κανεις;Bλεπω επισης και το Mg4 πολυ θετικα.Ταεχει κανεις;Εντυπωσεις με την ως τωρα χρηση τους;

Ειναι αρκετα καλο, σαφως ανωτερο απο το MG4.

  • Like 2
Δημοσ.

Να έχουμε υπόψιν ότι η ονομαστική χωρητικότητα που μετράει το 0-100% δεν είναι η πραγματική που είναι +10% και λειτουργεί γενικά σαν buffer. Οπότε ούτε πλήρη εκφόρτιση μπορείς να κάνεις ούτε πλήρη φόρτιση.

  • Like 1
Δημοσ.
18 ώρες πριν, sattack είπε

Από όσο ξέρω έχει σε όλες. 

Με την έννοια δηλαδη να μην το αφήνεις φορτισμένο να κάθεται με μεγάλο SoC. (Όσο πιο κοντά στο 100% τοσο χειρότερα).

Αν είναι να το πας 100%  και να οδηγήσεις αμέσως μετά (ώστε να μειωθεί), τότε δεν πειράζει. 

 

Και εμένα δεν είναι η δουλειά μου η χημεία πίσω απ' τις μπαταρίες αλλά γενικότερα γνωρίζω ότι οι NMC έχουν μεγαλύτερη πυκνότητα σαν μπαταρίες αλλά η υγεία τους μειώνεται σημαντικά όταν τις πηγαίνεις στα άκρα και ότι έχουν κάπως μεγάλη διαφορά δυναμικού σε σχέση με το SoC. 

Οι LiFePO4 έχουν μικρότερη πυκνότητα άρα πιάνουν μεγαλύτερο χώρο, όμως έχουν εξαλείψει αυτό το πρόβλημα με την φόρτιση και το να πηγαίνεις την μπαταρία στα άκρα έχει σχεδόν μηδαμινή επιρροή. Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει είναι το να την αφήσεις στο 100% για καιρό σε πολύ ζεστό περιβάλλον. Έχει και μικρή διαφορά δυναμικού και για να βλέπεις την σωστή ένδειξη του SoC θα πρέπει να την καλιμπράρεις. Αυτό το κάνεις σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. 

H BYD στο manual της μάλιστα συνιστά πλήρη φόρτιση  σε τακτική βάση, σελίδα 93 στο manual του Dolphin . Το SoC<10 σε 100% κάνει πρακτικά το καλιμπράριζμα που ανέφερα παραπάνω. 

Αναφορά σε κείμενο

Συνιστάται η πλήρης φόρτιση του
οχήματος σε τακτική βάση (τουλάχιστον
μία φορά την εβδομάδα) και η πλήρης
φόρτισή του όταν η μπαταρία είναι
χαμηλή (SOC<10%) μία φορά κάθε τρεις
έως έξι μήνες.

 

  • Like 1
Δημοσ.

Δεν γνωρίζω πόσο χρειάζεται αυτό που προτείνει η byd αλλά είναι πολύ περιοριστικό για τα δικά μου γούστα. Δεν είναι δύσκολο να γίνει αλλά είναι πολύ πιο "κουραστικό" απο το μία φορά το μήνα που λέει η hyundai (μόνο για 100% και όχι 10->100%) που απο όσο έχω δεί μπορεί να γίνει και μία φορά ανα 3μηνο ή και παραπάνω. Τσέκαρα με obd και όλα τα ~190 στοιχεία είχαν ακριβώς την ίδια τάση (με ακρίβεια εκατοστού των volts) με ~4.000χλμ ~2μήνες χωρίς να το έχω φορτίσει στο 100%.

Δημοσ.
7 λεπτά πριν, teodor_ch είπε

Δεν γνωρίζω πόσο χρειάζεται αυτό που προτείνει η byd αλλά είναι πολύ περιοριστικό για τα δικά μου γούστα. Δεν είναι δύσκολο να γίνει αλλά είναι πολύ πιο "κουραστικό" απο το μία φορά το μήνα που λέει η hyundai (μόνο για 100% και όχι 10->100%) που απο όσο έχω δεί μπορεί να γίνει και μία φορά ανα 3μηνο ή και παραπάνω. Τσέκαρα με obd και όλα τα ~190 στοιχεία είχαν ακριβώς την ίδια τάση (με ακρίβεια εκατοστού των volts) με ~4.000χλμ ~2μήνες χωρίς να το έχω φορτίσει στο 100%.

 

To video που έβαλε εδώ το red_bear πριν λίγο είναι αρκετά κατατοπιστικό. 

Γενικά όμως οι μπαταρίες υπάρχουν για να μας υπηρετούν και όχι να τις υπηρετούμε. Θα ρισκάρεις πχ να έχεις την μπαταρία σου τέρμα χαμηλά και σε ένα ενδεχόμενο blackout σαν αυτό της Ισπανίας να μην μπορείς να πας μέχρι το πλησιέστερο νοσοκομείο που για τα Ελληνικά δεδομένα μπορεί να είναι και 70km μακρυά; Θα κάθεσαι να ασχολείσαι με το να είναι η μπαταρία σου συνέχεια στο 100% για να έχει στα 10 χρόνια 2% μικρότερο SoH, (δεν νομίζω να είναι και παραπάνω); 

Δεν είναι ότι ακολουθώ και εγώ κατά γράμμα τα όσα γράφω παραπάνω. Απλώς τα αναφέρω για χάριν της συζήτησης.

To Hyundai σου έχει NMC μπαταρία απ' όσο ξέρω οπότε αν ήθελες κάτι να αλλάξεις στην καθημερινότητα σου για καλύτερη διάρκεια ζωής προφανώς δεν ακολουθείς το manual ενός οχήματος με LFP. Πάντως αν δεις το παραπάνω video τα οχήματα που έχουν LFP μπαταρίες πάνω κάτω συμφωνούν στην τακτική του 100% 

  • Like 2
Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Άρα η BYD λέει να το φορτίζουμε στο full. Το είδα και γω στο manual, μόλις. Καλύτερα.

Επεξ/σία από lvrysis
  • Like 1
Δημοσ. (επεξεργασμένο)
1 ώρα πριν, manolis940 είπε

Και εμένα δεν είναι η δουλειά μου η χημεία πίσω απ' τις μπαταρίες αλλά γενικότερα γνωρίζω ότι οι NMC έχουν μεγαλύτερη πυκνότητα σαν μπαταρίες αλλά η υγεία τους μειώνεται σημαντικά όταν τις πηγαίνεις στα άκρα και ότι έχουν κάπως μεγάλη διαφορά δυναμικού σε σχέση με το SoC. 

Οι LiFePO4 έχουν μικρότερη πυκνότητα άρα πιάνουν μεγαλύτερο χώρο, όμως έχουν εξαλείψει αυτό το πρόβλημα με την φόρτιση και το να πηγαίνεις την μπαταρία στα άκρα έχει σχεδόν μηδαμινή επιρροή. Το μόνο πρόβλημα που υπάρχει είναι το να την αφήσεις στο 100% για καιρό σε πολύ ζεστό περιβάλλον. Έχει και μικρή διαφορά δυναμικού και για να βλέπεις την σωστή ένδειξη του SoC θα πρέπει να την καλιμπράρεις. Αυτό το κάνεις σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. 

H BYD στο manual της μάλιστα συνιστά πλήρη φόρτιση  σε τακτική βάση, σελίδα 93 στο manual του Dolphin . Το SoC<10 σε 100% κάνει πρακτικά το καλιμπράριζμα που ανέφερα παραπάνω. 

 

Τα ίδια λέει και η Tesla. Τα ίδια λένε όλοι. Αρκεί να καταλάβεις τι ακριβώς εννοούν. Εννοούν, φορτιζε το τακτικά 100% για να καλιμπράρει ο μετρητής της LFP μπαταρίας, ΑΛΛΑ μην το φορτιζεις 100% και να το αφήνεις έτσι για ώρες! Να προγραμματιζεις να πιασει το 100% λιγο πριν ξεκινήσεις να φύγεις, ώστε να πέσει παλι. 

ΟΛΕΣ οι χημείες με λίθιο, δεν θέλουν να κάθονται για ώρες ούτε κοντά στο 100%, ούτε κοντά στο 0%.  

Φτάνε μέχρι εκεί οταν το χρειαστείς, αλλά φρόντιζε αμέσως μετά να το καταναλώσεις ή να το φορτίσεις. 

Επεξ/σία από sattack
  • Like 2

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα
  • Δημιουργία νέου...