Από το 2009, το διαστημικό τηλεσκόπιο Kepler σαρώνει τον ουρανό για να εντοπίσει πλανήτες πέρα από το ηλιακό μας σύστημα, και κυρίως να εντοπίσει εκείνους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τα αστέρια τους εντός της κατοικήσιμης ζώνης.

Από τότε έως σήμερα, έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 4000 υποψήφιοι εξωπλανήτες, συμπεριλαμβανομένων και 216, οι οποίοι βρίσκονται σε απόσταση τέτοια από τα αστέρια τους που ενδεχομένως να σημαίνει ότι διαθέτουν κάποιο είδος ζωής. Πρόσφατα, οι ερευνητές και αστρονόμοι ανέλυσαν τα δεδομένα που συνέλεξε η αποστολή Kepler, και περιόρισαν την λίστα στους 20 κορυφαίους υποψήφιους για κατοίκηση πλανήτες που μοιάζουν με την Γη, και οι οποίοι αξίζουν περισσότερο προσεκτικής μελέτης.

Η κατοικήσιμη ζώνη, είναι η περιοχή γύρω από ένα άστρο, που οι συνθήκες είναι ακριβώς αυτές που πρέπει για την ύπαρξη ζωής, λόγω της πιθανότητας ύπαρξης νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του πλανήτη. Αν και βεβαίως υπάρχουν πιθανότητες η ζωή να έχει βρει τρόπο να δημιουργηθεί σε συνθήκες που για εμάς μπορεί να είναι αφιλόξενες, εστιάζοντας σε πλανήτες που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τα άστρα τους εντός της κατοικήσιμης ζώνης, όπως την ονομάζουμε, είναι ένα καλό σημείο για να ξεκινήσει κάποιος να ερευνά την πιθανότητα ύπαρξης ζωής.

gallery_286955_3220_19472.jpg

Οι επιστήμονες δεν μπορούν να συμφωνήσουν στο που ακριβώς ξεκινάει η κατοικήσιμη ζώνη στο δικό μας ηλιακό σύστημα και που ακριβώς τελειώνει, οπότε δεν μπορούν και να είναι σίγουροι για τον καθορισμό της σε άλλα συστήματα, ειδικά με τέτοια ποικιλία που υπάρχει στο μέγεθος ή στον τύπο των αστεριών και των πλανητών αλλά και λόγω της ύπαρξης άλλων μεταβλητών. Παρόλα αυτά, στην συγκεκριμένη έρευνα αναπτύχθηκαν δύο ερμηνείες για την κατοικήσιμη ζώνη κάθε άστρου, μία συντηρητική και μία αισιόδοξη. Οι εξωπλανήτες στην συνέχεια που μελετήθηκαν, κατηγοριοποιήθηκαν με βάση την σύνθεση τους (μικροί και βραχώδεις, μεγάλοι και αερίων) σε αυτές τις δύο διαφορετικές περιοχές.

Από όσους μελετήθηκαν, 20 πλανήτες βρέθηκαν μέσα στην αυστηρότερη κλίμακα για συνθήκες που ευνοούν την ύπαρξη ζωής, και που είναι βραχώδεις πλανήτες σε τροχιά γύρω από τα άστρα τους εντός της κατοικήσιμης ζώνης σύμφωνα με τις συντηρητικότερες εκτιμήσεις. Αυτοί είναι και οι 20 καλύτεροι υποψήφιοι πλανήτες που ενδέχεται να διαθέτουν ζωή όπως την γνωρίζουμε. Ανάμεσα τους βρίσκεται ο πλανήτης Kepler-62 f, ένας πλανήτης 1200 έτη φωτός μακριά από την Γη που είναι 40% μεγαλύτερος από τον δικό μας “βράχο” και ο Kepler-186 f, ο οποίος είναι μόλις 10% μεγαλύτερος από την Γη και βρίσκεται πιο κοντά μας, στα 500 έτη φωτός.

“Υπάρχουν πολλοί πλανητικοί υποψήφιοι, και υπάρχει περιορισμένος χρόνος με το τηλεσκόπιο για να τους μελετήσουμε” είπε ο επικεφαλής της μελέτης Stephen Kane. “Αυτή η μελέτη είναι ένα πραγματικά μεγάλο ορόσημο για να δώσουμε απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα όπως του πόσο κοινότυπη είναι η ζωή στο σύμπαν και πόσο κοινότυποι είναι οι πλανήτες σαν την Γη”.

Ο στόχος του εγχειρήματος ήταν να δώσει στους αστρονόμους τα εργαλεία για να επικεντρώσουν περαιτέρω τις έρευνες τους σε πλανήτες που ταιριάζουν καλύτερα στα απαραίτητα κριτήρια για τις μελέτες τους. Για παράδειγμα, όσοι ασχολούνται με την μελέτη φεγγαριών που υπάρχει πιθανότητα να διαθέτουν ζωή, θα μπορούσαν να αποκλείσουν άμεσα τους πλανήτες αερίων που βρίσκονται εντός της κατοικήσιμης ζώνης με τα πιο αισιόδοξα κριτήρια.

“Είναι συναρπαστικό να βλέπεις τον τεράστιο αριθμό των πλανητών που βρίσκονται εκεί έξω, και που σε κάνει να πιστεύεις ότι η πιθανότητα να μην υπάρχει κάποιο άλλο μέρος που θα μπορούσε να διαθέτει ζωή είναι μηδενική” λέει η Michelle Hill που βοήθησε στην συγγραφή της μελέτης.

Link.png Site: NewAtlas