Έρευνες με ιδιαίτερα ισχυρά τηλεσκόπια αποκάλυψαν πρόσφατα ότι ένας γειτονικός γαλαξίας αποτελείται σε ποσοστό 99,99% από σκοτεινή ύλη.

Το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί νέο ρεκόρ, και η ύπαρξη του συγκεκριμένου γαλαξία θα μπορούσε να μας βοηθήσει να μάθουμε περισσότερα για τις ιδιότητες της σκοτεινής ύλης που αποτελεί το 27% του σύμπαντος, αλλά ακόμη δεν έχει επισήμως ανιχνευθεί.

Ο γαλαξίας έχει την ονομασία Dragonfly 44 και βρίσκεται 300 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά, έχοντας παρόμοια μάζα με τον δικό μας γαλαξία αλλά παράλληλα εκατό φορές λιγότερα αστέρια. Αυτή η έλλειψη σε αστέρια είχε ως αποτέλεσμα να μην είναι αρκετά φωτεινός και έτσι να περάσει απαρατήρητος και κρυμμένος για δεκαετίες. Δεν είναι ο πρώτος γαλαξίας που ανακαλύπτουμε να αποτελείται σχεδόν εξολοκλήρου από σκοτεινή ύλη (έχει ανακαλυφθεί ένας ακόμη στον αστερισμό της Παρθένου που αποτελείται από 99,96% σκοτεινή ύλη), αλλά οι περισσότεροι άλλοι γαλαξίες ήταν νάνοι, και όχι με μάζα ένα τρισεκατομμύριο φορές μεγαλύτερη από τον ήλιο μας.

Αστρονόμοι στο Παρατηρητήριο WM Keck στην Hawaii εντόπισαν τον Dragonfly 44 το 2014 σε μία περιοχή όπου βρίσκεται ένα σύμπλεγμα γαλαξιών που ονομάζεται Coma. Οι επιστήμονες γνώριζαν ότι πρέπει να υπάρχει κάτι που συγκρατεί τον Dragonfly 44 από το να “διαλυθεί”, επειδή σε διαφορετική περίπτωση θα ήταν αδύνατο να παραμείνει ανέπαφος μόνο από την μάζα των αστεριών του. Είτε λοιπόν τα αστέρια συνδέονταν μεταξύ τους με σκοτεινή ύλη, είτε ο γαλαξίας ήταν ασταθής. Σήμερα ξέρουμε. Σε σχετική έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Astrophysical Journal Letters, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μεγάλου μεγέθους τηλεσκόπια για να καταγράψουν την ταχύτητα των άστρων του Dragonfly 44 για έξι συνεχόμενες νύχτες. Η ταχύτητα είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού όσο ταχύτερα περιστρέφονται τα αστέρια, τόσο μεγαλύτερη θα πρέπει να είναι η μάζα του γαλαξία για να τα συγκρατεί.

Σύμφωνα με την καταγεγραμμένη ταχύτητα των άστρων –περίπου 48,3 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο- ο γαλαξίας φαίνεται να έχει πολύ μεγαλύτερη μάζα από όση τα ίδια τα αστέρια σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας Pieter van Dokkum. Η τεράστια αυτή διαφορά, υποδηλώνει την ύπαρξη της μυστηριώδους σκοτεινής ύλης.

Link.png Site: TheVerge