Πεδίο σύγκρουσης των δύο κολοσσών, η προστασία της ιδιωτικότητας των χρηστών

To Facebook δεν διστάζει να εκφράσει τις ανησυχίες του σχετικά με τις αλλαγές που θα εισαγάγει το iOS 14. To περασμένο καλοκαίρι, η Apple δημοσιοποίησε για πρώτη φορά τις αλλαγές αυτές, στις οποίες περιλαμβάνεται η υποχρέωση των εφαρμογών να περιλαμβάνουν μια σύντομη περιγραφή των δεδομένων που συλλέγουν από τους χρήστες και το πώς αυτά χρησιμοποιούνται, καθώς και μια ασφαλιστική δικλείδα την οποία η Apple ονομάζει App Tracking Transparency (ATT), η οποία υποχρεώνει τις εφαρμογές να ζητούν άδεια πριν αρχίσουν να καταγράφουν τις συνήθειες των χρηστών τους.

Η Apple καθυστέρησε την εφαρμογή αυτής της δικλείδας προκειμένου να δώσει στους διαφημιστές και τους δημιουργούς των εφαρμογών χρόνο ώστε να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Πλέον, όμως, αναμένεται η άφιξή της με την επόμενη αναβάθμιση του iOS.

Εντωμεταξύ, το Facebook έχει προσδώσει δημόσιο χαρακτήρα στην αντίθεσή του. Η εταιρία προχώρησε στην καταχώρηση δύο ανακοινώσεων σε τρεις ευρείας κυκλοφορίας αμερικανικές εφημερίδες, κατηγορώντας την Apple πως με τη στάση της πλήττει τις μικρές επιχειρήσεις και το ανοιχτό διαδίκτυο. Ο ίδιος ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ καυτηρίασε τα κίνητρα της Apple στη διάρκεια παρουσίασης τον περασμένο μήνα των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρίας για το τελευταίο τρίμηνο του 2020, ενώ σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες εξετάζει το ενδεχόμενο προσφυγής στα δικαστήρια, κατηγορώντας την Apple για μονοπωλιακές πρακτικές.

Πλέον, η εταιρία πίσω από την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης δημοσιοποίησε μια νέα καμπάνια, στην οποία περιλαμβάνεται και μια διαφήμιση με τίτλο "Good Ideas Deserve to be Found" (Οι Καλές Ιδέες Αξίζει να Εντοπίζονται). To σενάριο της διαφήμισης είναι κάπως στρυφνό, όμως η κεντρική ιδέα είναι να καταδείξει την αξία των προσαρμοσμένων διαφημίσεων για τις μικρές επιχειρήσεις. Το Facebook θέλει να καταστήσει απολύτως σαφές πως οι διαφημίσεις αυτές οδηγούν σε μια ανώτερη εμπειρία στο Facebook και το Instagram, το οποίο αποτελεί μέλος του ίδιου ομίλου.

Σε ανάρτηση στο ιστολόγιο της εταιρίας, το Facebook εξηγεί το σκεπτικό του:

Κάθε News Feed είναι μοναδικό, πράγμα που σημαίνει πως έχετε περισσότερες πιθανότητες να δείτε περιεχόμενο το οποίο θέλετε να παρακολουθήσετε, ομάδες στις οποίες θέλετε να ενταχθείτε, δημιουργούς που θέλετε να ακολουθήσετε, καθώς και προϊόντα και υπηρεσίες που θέλετε να αγοράσετε. Αυτές οι ανακαλύψεις βασίζονται στην εξατομίκευση των διαφημίσεων, κι αυτή η όχι και τόσο μυστική συνταγή είναι που βοηθά τους ανθρώπους να ανακαλύψουν προϊόντα και υπηρεσίες που ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους. Είναι παράλληλα ο μηχανισμός που αξιοποιούν οι μικρές επιχειρήσεις προκειμένου να προσεγγίσουν τους πιθανότερους πελάτες τους, σε ανταγωνιστικές τιμές. Πιστεύουμε πως αυτό είναι θετικό τόσο για τις μικρές επιχειρήσεις όσο και τους ανθρώπους που λατρεύουν τα προϊόντα τους. Και θέλουμε περισσότεροι άνθρωποι να καταλάβουν το γιατί.

Είναι πολλές οι πληροφορίες που συμπυκνώνονται στην παραπάνω τοποθέτηση, όμως αξίζει να επισημάνουμε κάτι στο οποίο δεν αναφέρεται καν το Facebook. Το Facebook δεν χρησιμοποιεί καν τον όρο tracking (παρακολούθηση), γιατί δεν θέλει ο κόσμος να σκέφτεται πως παρακολουθείται. Δεν θέλει να σκέφτεται ο καθένας μας πως στόχος της εταιρίας είναι να της επιτρέψουμε να παρακολουθεί ό,τι κάνουμε στο διαδίκτυο, προκειμένου να μπορεί να μας παρουσιάζει διαφημίζεις προσαρμοσμένες στις συνήθειες και τις προτιμήσεις μας.

Το θέμα είναι πως δεν υπάρχει κίνδυνος να πάψει αυτό. Η Apple δεν βάζει τέλος στις προσαρμοσμένες διαφημίσεις, ούτε καν στην παρακολούθηση. Απλά, υποχρεώνει τις εφαρμογές να ζητούν πρώτα την άδεια των χρηστών.

Κι αυτό, οδηγεί σε ένα ενδιαφέρον ερώτημα. Σε ποιον απευθύνεται η διαφήμιση; Ελπίζει, μήπως, το Facebook πως η Apple θα αλλάξει γνώμη; Μάλλον απίθανο. Ο Τιμ Κουκ έχει καταστήσει ήδη σαφή τη θέση της εταιρίας:

"Πιστεύουμε πως οι χρήστες πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν ποια δεδομένα τους συλλέγονται και πώς χρησιμοποιούνται. Το Facebook μπορεί να συνεχίσει να παρακολουθεί τους χρήστες καθώς χρησιμοποιούν εφαρμογές και ιστοσελίδες, όπως και πριν, απλά το App Tracking Transparency στο iOS 14 θα τους υποχρεώνει να ζητήσουν πρώτα την άδειά σας".

Επομένως, γιατί ανησυχεί τόσο πολύ το Facebook; Επειδή αντιλαμβάνεται αυτό που αντιλαμβάνεται ο καθένας μας: πως, εφόσον υπάρχει η δυνατότητα επιλογής, οι περισσότεροι άνθρωποι θα επιλέξουν να μην επιτρέψουν στο Facebook να τους παρακολουθεί.

Αν αυτό είναι αρνητικό για τις δουλειές του Facebook, δεν ευθύνεται η Apple. Απλά σημαίνει πως το επιχειρηματικό μοντέλο του Facebook βασίζεται σε κάτι που οι περισσότεροι άνθρωποι θα προτιμούσαν να μη τους συμβαίνει.

Εκτός αυτού, οι μικρές επιχειρήσεις συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν πελάτες. Συνεχίζουν να έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες που έχει το Facebook για τους χρήστες του, λόγου χάρη το φύλο, την ηλικία, την τοποθεσία, τα ενδιαφέροντά τους, προκειμένου να προβάλλει διαφημίσεις. Αν είστε εκπρόσωπος μιας μικρής επιχείρησης, τίποτε από τα παραπάνω δεν πρόκειται να αλλάξει. Ο μόνος χαμένος από την όλη υπόθεση, από ό,τι φαίνεται, είναι το Facebook.

 

  • Like 1
  • Confused 1