Αν και λέξεις του μάρκετινγκ και αμφισβητήσιμες διαφημιστικές πρακτικές έχουν κάνει πολλούς να πιστεύουν ότι τα αυτοοδηγούμενα οχήματα αποτελούν σήμερα μία πραγματικότητα και πολλοί σπεύδουν να τα αγοράσουν, τα πράγματα δεν είναι έτσι.

Παρά το γεγονός ότι ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες αποκαλούν κυριολεκτικά την τεχνολογία υποβοήθησης του οδηγού τους «αυτοοδήγηση» (self-driving) σήμερα προς πώληση υπάρχουν πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα μηδέν σε αριθμό. Αν και θα χρειαστεί να περάσουν χρόνια ωσότου τα πραγματικά αυτόνομα αυτοκίνητα γίνουν πραγματικότητα, διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης προηγμένων συστημάτων που αναλαμβάνουν μεγάλο μέρος αυτής της αυτόνομης εμπειρίας αν και με επιφύλαξη. Για παράδειγμα, η Mercedes-Benz αναμένεται να είναι η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που θα προσφέρει ένα σύστημα επιπέδου 3 (Level 3), το οποίο επιτρέπει την οδήγηση χωρίς χέρια στις περισσότερες περιπτώσεις, αλλά απαιτεί την προσοχή ενός ανθρώπου πίσω από το τιμόνι σε όλες τις περιπτώσεις (οι δοκιμές από δημοσιογράφους και reviewers έχουν ήδη ξεκινήσει όπως μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ).

Το υπό όρους σύστημα αυτοματοποιημένης οδήγησης έχει την ονομασία «Drive Pilot» και έχει προγραμματιστεί να διατεθεί προς χρήση από το κοινό στα τέλη του 2023 για τους ιδιοκτήτες οχημάτων της Mercedes-Benz στην πολιτεία της Καλιφόρνια και στη Νεβάδα. Οι κανονισμοί αποτελούν σημαντική πρόκληση στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής καθώς κάθε πολιτεία έχει διαφορετικούς κανόνες και κανονισμούς σχετικά με το τι επιτρέπεται και τι όχι στους δρόμους. Η Mercedes έκανε γνωστό ότι θα διαθέσει το σύστημα αρχικά στις δύο δυτικές πολιτείες και πως σταδιακά θα επεκταθεί και σε άλλες στο μέλλον ωστόσο επισήμανε τα διαφορετικά νομικά πλαίσια που διέπουν τις υπόλοιπες περιοχές.

Ο οργανισμός «Society of Automotive Engineers» γνωστός και ως SAE, διαχωρίζει τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης σε έξι επίπεδα. Το επίπεδο 0 περιλαμβάνει τον πλήρη ανθρώπινο έλεγχο χωρίς καμία παρέμβαση από τον υπολογιστή. Το επίπεδο 5 είναι η πλήρης αυτοματοποίηση και δεν απαιτεί καμία συμβολή του οδηγού. Σήμερα, τα πλέον προηγμένα συστήματα, όπως το Blue Cruise της Ford και το Super Cruise της GM είναι επιπέδου 2 (μερική αυτοματοποίηση) κάτι που σημαίνει μπορεί να κατευθύνει το όχημα και να χειρίζεται την επιτάχυνση και την πέδηση ωστόσο ο άνθρωπος πρέπει να παραμένει σε εγρήγορση και να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμος να αναλάβει τον έλεγχο.

Τα συστήματα επιπέδου 3, που επίσης αποτελούν συστήματα αυτοματοποίησης υπό όρους, ελέγχουν το όχημα στις περισσότερες περιπτώσεις και μπορούν να ανιχνεύουν αλλαγές στο περιβάλλον. Ωστόσο, εξακολουθούν να απαιτούν έναν προσεκτικό οδηγό πίσω από το τιμόνι για να διαχειριστεί κάποιες λειτουργίες και καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Το σύστημα πλήρους αυτοοδήγησης (FSD) της Tesla, το οποίο στοχεύει στην αυτοματοποίηση επιπέδου 5, μπορεί να βρίσκεται ακόμα σε φάση εξέλιξης με τη βοήθεια οδηγών που συμμετέχουν στο δοκιμαστικό πρόγραμμα (beta) ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει κολλημένο στο επίπεδο 2. Αν και η αυτοκινητοβιομηχανία ενημερώνει τις δυνατότητες των οχημάτων της μέσω ενημερώσεων λογισμικού, το επίπεδο 5, η υψηλότερη βαθμίδα αυτοματοποίησης, απέχει ακόμα πολύ.

  • Like 3