Μια ιδιότυπη διαμάχη για το δικαίωμα επισκευής εκτυλίσσεται στην Πολωνία, παρά το γεγονός ότι white hat hackers κατάφεραν να επανεργοποιήσουν τρένα που φέρεται να είχαν σχεδιαστεί από την εταιρεία Newag ώστε να σταματήσουν να λειτουργούν εάν η συντήρησή τους γινόταν από τρίτους.

Τον Ιούνιο του 2022, η κολεκτίβα ηθικών hacker, Dragon Sectorm επιστρατεύτηκε από το συνεργείο επισκευής σιδηροδρομικών οχημάτων Serwis Pojazdów Szynowych (SPS) για να επιθεωρήσει το λογισμικό των τρένων που δυσλειτουργούσαν κάτω από περίεργες συνθήκες. Σύμφωνα με την εμπορική έκδοση Rynek Kolejowy, η έλλειψη λειτουργικών τρένων είχε γίνει ένα σοβαρό ζήτημα τόσο για τους επιβάτες όσο και για τους φορείς εκμετάλλευσης.

Μετά από δύο μήνες ανάλυσης του λογισμικού, η ομάδα των Dragon Sector διαπίστωσε ότι η Newag είχε εισαγάγει κώδικα που προκαλούσε σκόπιμα βλάβες εάν οι επισκευές γίνονταν σε ανεξάρτητα καταστήματα αντί της ίδιας της Newag.

Συγκεκριμένα, η Dragon Sector ισχυρίζεται ότι η Newag πρόσθεσε κώδικ που απενεργοποιούσε τα τρένα εάν ένας ανιχνευτής GPS έδειχνε ότι το όχημα παρέμενε σε εγκαταστάσεις που δεν άνηκαν στην Newag για πολλές ημέρες. Ο κώδικας φαίνεται επίσης ότι διέκοπτε τα τρένα εάν άλλαζαν εξαρτήματα χωρίς τη ρητή έγκριση της Newag.  

Η Newag αρνείται σθεναρά την εφαρμογή των λεγόμενων "τεχνασμάτων ανίχνευσης συνεργείου", απειλώντας με νομικές ενέργειες κατά της Dragon Sector για υποτιθέμενη συκοφαντική δυσφήμιση και παράνομη πειρατεία. Η Newag επιμένει επίσης ότι τα επισκευασμένα τρένα ενέχουν πλέον κινδύνους για την ασφάλεια και πρέπει να αποσυρθούν. Η Dragon Sector εμμένει στα ευρήματά της, τα οποία αποκτήθηκαν για λογαριασμό του ανταγωνιστή της Newag, της SPS.

Η Dragon Sector ενεργοποίησε τελικά τα τρένα μετά την εύρεση ενός κωδικού ξεκλειδώματος που δεν υπήρχε σε κανένα documentation. Η Newag ισχυρίζεται ότι ποτέ δεν έχει εισάγει σκόπιμες λύσεις αποτυχίας στο λογισμικό της. Τόσο η Dragon Sector όσο και η SPS απορρίπτουν τους ισχυρισμούς περί αλλοίωσης των συστημάτων ελέγχου.  

Ενώ η Newag προτρέπει τις αρχές να προχωρήσουν σε έρευνα, ο πρώην υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής της Πολωνίας δημοσίευσε μια ανάρτηση που υποδηλώνει ότι τα γεγονότα φαίνεται να έρχονται σε αντίθεση με την αφήγηση της Newag. Ο πρόεδρος της Newag υποστηρίζει ότι η εταιρεία έπεσε απλώς θύμα εγκληματιών του κυβερνοχώρου.

Οι hackers των Dragon Sectors πιστεύουν ότι η Newag θέλει απλώς να φανεί τρομερή, παρά το γεγονός ότι κατέχει μια ανυπεράσπιστη θέση. Μέχρι στιγμής, η ομάδα ηθικού χάκινγκ δεν φαίνεται να πτοείται, παρουσιάζοντας το έργο της σε συνέδρια και στο YouTube.

Η υπόθεση παραμένει σε εξέλιξη. Όμως τα πρώτα στοιχεία δείχνουν ότι ο πολωνικός κατασκευαστής τρένων είχε ως στόχο να περιορίσει τα δικαιώματα επισκευής τρίτων, μια γνωστή τακτική εκφοβισμού που αναπτύσσεται από κατασκευαστές σε ολόκληρο τον κλάδο.

  • Like 11
  • Sad 1