Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) ανακοίνωσε την υποστήριξή του στην πανευρωπαϊκή συλλογική αγωγή κατά της Booking.com για παραβίαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.

Η κινητοποίηση ακολουθεί την απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η οποία έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιμίας της πλατφόρμας παραβίαζαν τους κανόνες ανταγωνισμού της ΕΕ. Συγκεκριμένα η υπόθεση C-264/23 αφορά την πρακτική κατά την οποία η Booking.com υποχρεώνει τους ξενοδόχους να μην προσφέρουν τα δωμάτιά τους σε χαμηλότερες τιμές από αυτές που εμφανίζονται στις ηλεκτρονικές της σελίδες. Πρακτικά, εάν ένα δωμάτιο διατίθεται προς 200 ευρώ στην πλατφόρμα, ο ξενοδόχος δεν επιτρέπεται να το διαθέσει φθηνότερα μέσω άλλων καναλιών πωλήσεων ή ακόμα και μέσω του δικού του ιστότοπου. Το ζήτημα αποκτά ιδιαίτερη σημασία λαμβάνοντας υπόψη τις προμήθειες που καταβάλλουν οι επιχειρηματίες του κλάδου στην πλατφόρμα. Σύμφωνα με Έλληνες ξενοδόχους, οι προμήθειες για κάθε κράτηση κυμαίνονται από 15% έως και 27%. Τα υψηλότερα ποσοστά συνήθως ισχύουν όταν οι επιχειρήσεις συμμετέχουν σε διαφημιστικά προγράμματα και άλλες προωθητικές ενέργειες της πλατφόρμας.

Η νέα πρωτοβουλία υποστηρίζεται ενεργά από περισσότερες από 25 εθνικές ενώσεις ξενοδόχων σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων χωρών όπως η Αυστρία, το Βέλγιο, η Κύπρος, η Ιταλία και η Γερμανία.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΞΕΕ, η υπόθεση ξεκίνησε το 2021, όταν η Booking.com διέκοψε μονομερώς τις διαπραγματεύσεις για αποζημιώσεις με την Γερμανική Ένωση Ξενοδόχων (IHA) και προχώρησε σε νομικές διαδικασίες κατά εκατοντάδων γερμανικών ξενοδοχείων στο Πρωτοδικείο του Άμστερνταμ. Η απόφαση του ΔΕΕ τον Σεπτέμβριο του 2024 επιβεβαίωσε τα πορίσματα της Ομοσπονδιακής Αρχής Ανταγωνισμού της Γερμανίας, σύμφωνα με τα οποία οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com παραβίαζαν την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί ανταγωνισμού. Αυτό άνοιξε τον δρόμο για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων για ξενοδοχεία σε ολόκληρη την Ευρώπη.

«Πρόκειται για μια ουσιαστική ευκαιρία για τους Έλληνες ξενοδόχους να ασκήσουν τα νόμιμα δικαιώματά τους και να επιδιώξουν την αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν, συμβάλλοντας παράλληλα στη διαμόρφωση ενός δικαιότερου ψηφιακού περιβάλλοντος στην αγορά τουριστικών υπηρεσιών», δήλωσε ο Πρόεδρος του ΞΕΕ Αλέξανδρος Βασιλικός.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, τα τελευταία 20 χρόνια, οι ρήτρες ισοτιμίας της Booking.com έθεσαν τα ελληνικά ξενοδοχεία σε σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα. Συγκεκριμένα, περιόρισαν τον ανταγωνισμό τιμών μεταξύ της πλατφόρμας και άλλων διαδικτυακών καναλιών, οδηγώντας τα ξενοδοχεία σε καταβολή αυξημένων προμηθειών.

Επιπλέον, οι ρήτρες αυτές εμπόδιζαν τα ξενοδοχεία να προσφέρουν καλύτερες τιμές ή διαθεσιμότητα στις δικές τους ιστοσελίδες, περιορίζοντας έτσι τις άμεσες πωλήσεις και την αυτονομία τους.

Σύμφωνα με το ΞΕΕ, τα ελληνικά ξενοδοχεία έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν αποζημίωση για τις οικονομικές ζημιές που υπέστησαν και ενδέχεται να δικαιούνται να ανακτήσουν σημαντικό μέρος των προμηθειών που κατέβαλαν στην Booking.com κατά την περίοδο 2004 έως 2024, συν τους τόκους.

Η νομική διεκδίκηση συντονίζεται από το Stichting Hotel Claims Alliance και θα κατατεθεί στα δικαστήρια της Ολλανδίας, προσφέροντας μια ενιαία και αποδοτική προσέγγιση για την επιβολή του δικαίου σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Όλα τα ξενοδοχεία στην Ελλάδα καλούνται να εγγραφούν στην πλατφόρμα www.mybookingclaim.com μέχρι την 31η Ιουλίου 2025 ενώ το ΞΕΕ θα αποστείλει λεπτομερείς οδηγίες και ενημέρωση στα μέλη του σχετικά με τη διαδικασία εγγραφής και τα απαιτούμενα έγγραφα τεκμηρίωσης.

Η υπόθεση θα υποστηριχθεί από ομάδα εξειδικευμένων νομικών και οικονομολόγων του ανταγωνισμού, οι οποίοι ήδη πέτυχαν την απόφαση του ΔΕΕ τον Σεπτέμβριο του 2024.

  • Like 9
  • Haha 1