Μετά από δύο χρόνια εντατικής συντήρησης, και αρκετούς μήνες προετοιμασίας για την επανεκκίνηση του, ο LHC (Large Hadron Collider, Μεγάλος Επιταχυντής Αδρονίων), ο ισχυρότερος επιταχυντής σωματιδίων στον κόσμο βρίσκεται πάλι σε λειτουργία.

Πρόσφατα μία ακτίνα πρωτονίων κυκλοφόρησε στο 27 χιλιομέτρων δαχτυλίδι του με τους τεράστιους μαγνήτες στο CERN (Ευρωπαϊκός Οργανισμός Πυρηνικής Έρευνας, είναι το μεγαλύτερο παγκοσμίως εργαστήριο φυσικής σωματιδίων και έχει την έδρα του στην Γενεύη) ενώ μία άλλη ακτίνα κυκλοφόρησε σε αντίθεση κατεύθυνση.

Οι δύο ακτίνες κυκλοφόρησαν σε “ενέσεις” χαμηλής ενέργειας 450GeV (GigaelectronVolts) ωστόσο χάρη στις επιδιορθώσεις και στις αναβαθμίσεις που έγιναν, τα πειράματα με συγκρούσεις πρωτονίων –πρωτονίων με ενέργεια 13TeV (TeraelectronVolts) που αναμένεται να ξεκινήσουν το καλοκαίρι πρόκειται να εξερευνήσουν αχαρτογράφητες περιοχές.

Αυτή την περίοδο πραγματοποιούνται δοκιμές όλων των συστημάτων προτού αυξήσουν την ενέργεια των ακτινών.

Η συντήρηση και η αναβάθμιση των συστημάτων του LHC ήταν ένας άθλος, αφού έπρεπε να εξεταστούν και να συντηρηθούν σχεδόν 10.000 ηλεκτρικές διασυνδέσεις μεταξύ των μαγνητών ενώ επιπλέον έπρεπε να προστεθούν ειδικά συστήματα προστασίας στους μαγνήτες καθώς και να συντηρηθούν και να αναβαθμιστούν για να ισχυροποιηθούν συστήματα κενού, κρυογονικής και άλλα ηλεκτρονικά συστήματα.

Μετά την ανακάλυψη του μποζόνιου Higgs το 2012, η “δεύτερη εποχή” του Μεγάλου Επιταχυντή Αδρονίων αναμένεται να εξερευνήσει τον μηχανισμό Brout-Englert-Higgs, την αντιύλη, την σκοτεινή ύλη και το πλάσμα κουάρκ-γλουονίων με τους φυσικούς να θέτουν το Καθιερωμένο Μοντέλο της σωματιδιακής φυσικής στην πιο αυστηρή δοκιμασία που έχει γίνει ποτέ, με στόχο την ανακάλυψη μίας νέας φυσικής, πέρα από την καθιερωμένη θεωρία που περιγράφει τα σωματίδια και τις αλληλεπιδράσεις τους.

Link.png Site: Engadget