Όταν οι γιατροί καλούνται να επιβεβαιώσουν τη διάγνωση για τη Νόσο του Αλτσχάιμερ, συχνά στρέφονται σε έναν συνδυασμό εγκεφαλικής απεικόνισης (π.χ. με μαγνητική τομογραφία) και κυτταρικής ανάλυσης.

Και τα δύο έχουν τα μειονεκτήματά τους. Η τελευταία περιλαμβάνει μια οσφυονωτιαία παρακέντηση, μια επεμβατική και επώδυνη διαδικασία που είναι ευρύτερα γνωστή ως νωτιαία βρύση (είναι μια ιατρική διαδικασία κατά την οποία μια βελόνα εισάγεται από έναν χειρουργό στο νωτιαίο κανάλι για τη συλλογή εγκεφαλονωτιαίου υγρού). Στη συνέχεια, ένας τεχνικός εργαστηρίου ελέγχει το δείγμα για σημάδια προοδευτικού εκφυλισμού των νευρικών κυττάρων και υπερβολική συσσώρευση αμυλοειδούς και πρωτεΐνης ταυ (ο έλεγχος για το ολικό ταυ στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό χρησιμοποιείται για τη διερεύνηση της νόσου Αλτσχάιμερ, σε περιπτώσεις ασθενών με απώλεια μνήμης και στη διερεύνηση τραυματισμών του εγκεφάλου). Από την άλλη, οι μαγνητικές τομογραφίες είναι λιγότερο επεμβατικές, αλλά είναι ακριβές και η προσβασιμότητα είναι ένα ζήτημα καθώς δεν έχει κάθε κοινότητα πρόσβαση στην τεχνολογία.

Το επόμενο καλύτερο εργαλείο για τη διάγνωση της νόσου του Αλτσχάιμερ είναι μια εξέταση αίματος. Αν και ορισμένες εξετάσεις μπορούν να ανιχνεύσουν μη φυσιολογικούς αριθμούς πρωτεΐνης ταυ, είναι λιγότερο αποτελεσματικές στον εντοπισμό ενδείξεων νευροεκφυλισμού. Αυτό ωστόσο σύντομα θα μπορούσε να αλλάξει. Αυτή την εβδομάδα, στο περιοδικό Brain, μία διεθνής ιατρική ομάδα αποτελούμενη από ερευνητές από τη Σουηδία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ παρουσίασε μια νέα εξέταση αίματος που έχει ως βάση τα αντισώματα. Η νέα αυτή εξέταση μπορεί να ανιχνεύσει πρωτεΐνες ταυ που προέρχονται από τον εγκέφαλο, οι οποίες και υποδεικνύουν τη νόσο του Αλτσχάιμερ. Μετά από μια μελέτη που πραγματοποίησαν σε δείγμα 600 ασθενών, η ομάδα διαπίστωσε ότι το τεστ τους μπορούσε να διακρίνει αξιόπιστα την ασθένεια από άλλες νευροεκφυλιστικές ασθένειες.

Ο Δρ. Thomas Karikari, καθηγητής ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ και ένας από τους συν-συγγραφείς της μελέτης, είπε στην εφημερίδα Guardian ότι ελπίζει ότι η ανακάλυψη θα μπορούσε να βοηθήσει άλλους ερευνητές να σχεδιάσουν καλύτερες κλινικές δοκιμές για τις θεραπείες της νόσου του Αλτσχάιμερ. «Μια εξέταση αίματος είναι φθηνότερη, ασφαλέστερη και ευκολότερη και μπορεί να βελτιώσει την κλινική εμπιστοσύνη στη διάγνωση του Αλτσχάιμερ και στην επιλογή συμμετεχόντων για κλινικές δοκιμές και την παρακολούθηση της νόσου» δήλωσε ο Δρ. Karikari. Βεβαίως πρέπει να γίνουν πολλές ακόμα δοκιμές –π.χ. πρέπει να συμπεριληφθούν ασθενείς διαφορετικών εθνοτήτων- προτού το τεστ φτάσει στο τοπικό μας νοσοκομείο. Τα νέα πάντως είναι εξαιρετικά!

• Confused 1