Προς το περιεχόμενο

ΦΩΣ ΕΝΑ ΑΝΕΞΑΝΤΛΗΤΟ ΘΕΜΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ


Προτεινόμενες αναρτήσεις

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Ετυμολογικά η λέξη "Φωτογραφία" προέρχεται από 2 αρχαίες ελληνικές λέξεις φως + γράφω.
Αυτό προσπαθεί να κάνει και η κάμερα μας είτε το μέσω είναι αναλογικό ή ψηφιακό, να γράψει/αποτυπώσει/ζωγραφίσει το φως που βλέπει.
Μπορεί να έχουμε βρει μία μαγική τοποθεσία αλλά εάν δεν υπάρχει ο κατάλληλος φωτισμός δεν θα πάρουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε.
Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι το φως είναι από τους σπουδαιότερους παράγοντες στην φωτογραφία και ο συνδυασμός του με ένα όμορφο σκηνικό θα μας δώσει μία εξαιρετική φωτογραφία. 
Τι είναι όμως το φως;
Φως είναι ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία με διάφορα μήκη κύματος  κάποια ορατά και κάποια μη από το ανθρώπινο μάτι. Τα ορατά ξεκινούν από το βαθύ μπλε και φτάνουν εώς το κόκκινο.
main-qimg-e53c3303425d38c3520cd14081d3f6b3.png.54bb3ca61cf9728644744bff70dde09a.png

Τα παραπάνω μήκη κύματος και κατ'επέκταση το φως αλλάζουν συνεχώς.
Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που αλλάζει τις ιδιότητες του φωτός είναι η θέση του ήλιου σε σχέση με τον ορίζοντα.
Όσο μεγαλύτερη κλίση έχει ήλιος  ως προς τον ορίζοντα (ανατολή/δύση), τόσο πιο απαλό και θερμό είναι το φως. Hello GOLDEN HOUR!!!
Σε αυτή τη φάση (μεγάλη κλίση) το φως χρειάζεται να ταξιδέψει περισσότερο μέσα στην ατμόσφαιρα της γης.
Η ατμόσφαιρα έχει την ιδιότητα να διασκορπίζει τα ποιο ψυχρά  (μπλε) μήκη κύματος και να τα φιλτράρει, οπότε εκείνες τις ώρες το πορτοκαλί και κόκκινο χρώμα υπερτερούν.
Αν έχουμε το WB στο AUTO δεν θα δούμε αυτά τα χρώματα ποτέ....
Το φυσικό φως στο οποίο υπερτερεί το θερμό χρώμα, έχει χαμηλή αντίθεση μιας και  φιλτράρεται περισσότερη ώρα στην ατμόσφαιρα, το  ονομάζουμαι "μαλακό φως".
Το μαλακό φως κατά κανόνα είναι το πολυτιμότερο φως για ευρεία φωτογραφική χρήση.

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το φως είναι ο καιρός, οι εποχές, το υψόμετρο, η μόλυνση της ατμόσφαιρας κλπ.
Όσο βρίσκω χρόνο θα εμπλουτίζω το νήμα και με τους παραπάνω παράγοντες.
Ευχαριστώ το @Snorky.GR που με μία ανάρτηση του σχετικά με έλλειψη ήλιου στην περιοχή που βρίσκεται με "τσίγκλισε" να ξεκινήσω αυτό το νήμα.

 

Επεξ/σία από GQPhDFBI
  • Like 4
  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 52
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσιευμένες Εικόνες

Εγω σε ευχαριστω που ανοιξες αυτο το θεμα, αφου ειναι ο πυλωνας της φωτογραφικης τεχνης.

Τετοια θεματα μου αρεσουν να διαβαζω και να συμετεχω.......

Γι αυτο οι καλλιτερες ωρες για φωτογραφιση ειναι οι πρωινες και οι απογευματινες.....

Δυστυχως δεν μπορω να γραφω πολλα ουτε και γρηγορα( covid-κρεβατομενος γαρ)

και εχει σημασια στην φωτογραφια να κατανοησουμε καλα το φως και τις ιδιοτητες του.

Ειναι συχνο το φαινομενο να ψαχνουμε καμερες και φακους, για να βελτιωσουμε τις φωτογραφικες μας απαιτησεις και ξεχναμε την ελιψη γνωσης γυρο απο το πιο σημαντικο εργαλειο της φωτογραφιας που ειναι οι ιδιοτητες του φωτος, και οι παραξενιες του.....συμβαινει και σε μενα.

Thx ! @GQPhDFBI 

  • Like 3
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

     Ακόμη τυραννιέμαι να βρώ τρόπο για την εκτίμηση του φωτός με γυμνό μάτι , όχι ακριβώς το Sunny 16 ........ ίσως ξεκινάω στραβά ........ δεν βιάζομαι όμως , δεν με πήραν και τα χρόνια ....... 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

19 ώρες πριν, GQPhDFBI είπε

Ετυμολογικά η λέξη "Φωτογραφία" προέρχεται από 2 αρχαίες ελληνικές λέξεις φως + γράφω.
Αυτό προσπαθεί να κάνει και η κάμερα μας είτε το μέσω είναι αναλογικό ή ψηφιακό, να γράψει/αποτυπώσει/ζωγραφίσει το φως που βλέπει.
Μπορεί να έχουμε βρει μία μαγική τοποθεσία αλλά εάν δεν υπάρχει ο κατάλληλος φωτισμός δεν θα πάρουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε.
Γίνεται εύκολα κατανοητό ότι το φως είναι από τους σπουδαιότερους παράγοντες στην φωτογραφία και ο συνδυασμός του με ένα όμορφο σκηνικό θα μας δώσει μία εξαιρετική φωτογραφία. 
Τι είναι όμως το φως;
Φως είναι ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία με διάφορα μήκη κύματος  κάποια ορατά και κάποια μη από το ανθρώπινο μάτι. Τα ορατά ξεκινούν από το βαθύ μπλε και φτάνουν εώς το κόκκινο.
main-qimg-e53c3303425d38c3520cd14081d3f6b3.png.54bb3ca61cf9728644744bff70dde09a.png

Τα παραπάνω μήκη κύματος και κατ'επέκταση το φως αλλάζουν συνεχώς.
Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που αλλάζει τις ιδιότητες του φωτός είναι η θέση του ήλιου σε σχέση με τον ορίζοντα.
Όσο μεγαλύτερη κλίση έχει ήλιος  ως προς τον ορίζοντα (ανατολή/δύση), τόσο πιο απαλό και θερμό είναι το φως. Hello GOLDEN HOUR!!!
Σε αυτή τη φάση (μεγάλη κλίση) το φως χρειάζεται να ταξιδέψει περισσότερο μέσα στην ατμόσφαιρα της γης.
Η ατμόσφαιρα έχει την ιδιότητα να διασκορπίζει τα ποιο ψυχρά  (μπλε) μήκη κύματος και να τα φιλτράρει, οπότε εκείνες τις ώρες το πορτοκαλί και κόκκινο χρώμα υπερτερούν.
Αν έχουμε το WB στο AUTO δεν θα δούμε αυτά τα χρώματα ποτέ....
Το φυσικό φως στο οποίο υπερτερεί το θερμό χρώμα, έχει χαμηλή αντίθεση μιας και  φιλτράρεται περισσότερη ώρα στην ατμόσφαιρα, το  ονομάζουμαι "μαλακό φως".
Το μαλακό φως κατά κανόνα είναι το πολυτιμότερο φως για ευρεία φωτογραφική χρήση.

Άλλοι παράγοντες που επηρεάζουν το φως είναι ο καιρός, οι εποχές, το υψόμετρο, η μόλυνση της ατμόσφαιρας κλπ.
Όσο βρίσκω χρόνο θα εμπλουτίζω το νήμα και με τους παραπάνω παράγοντες.
Ευχαριστώ το @Snorky.GR που με μία ανάρτηση του σχετικά με έλλειψη ήλιου στην περιοχή που βρίσκεται με "τσίγκλισε" να ξεκινήσω αυτό το νήμα.

 

    Και ποιά είναι η πρώτη εκτίμηση σχετικά με το φώς , αφήνοντας στην άκρη την σκοπιμότητα γύρω από μία λήψη , αν δλδ επρόκειτο να φωτιγραφήσουμε ένα τοπίο , πορτραίτο η οτιδήποτε άλλο . Άσχετα με το θέμα δλδ και άσχετα με την ώρα η τις συνθήκες , ποιά είναι η πρώτη σκέψη βλέποντας το φώς , να ξεκινήσουμε από το διάφραγμα , την ταχύτητα .......... διορθώνοντας ανάλογα τα υπόλοιπα .

  Εδώ να σημειώσω πως καθένας έχει δικό του τρόπο να αντιλαμβάνεται κάποιες οδηγίες , λύσεις , απαντήσεις και μιλάω για την μηχανιστική ενός θέματος , κάτι φυσιολογικό και κατανοητό .

  Θέλω όμως να σταθώ στο σενάριο όπου με ενδιαφέρει να δώ το φως πρώτα και στην συνέχεια να το χρησιμοποιήσω επάνω σ' αυτό που με ενδιαφέρει , όποιο κι' αν είναι αυτό . Φυσικά και υπάρχουν κανόνες , όμως δεν με απασχολεί η προσέγγιση μέσω συνταγών , βάλε ένα τάδε διάφραγμα , τόσο από ταχύτητα κλπ .

  Σαφώς και με ενδιαφέρει η ταχύτητα στην απόφαση , να πρέπει δλδ να είμαι σε θέση να κατανοήσω γρήγορα και να κινηθώ ανάλογα , κρίνοντας από το φως εκείνη την στιγμή , ποιό μπορεί να είναι το στοιχείο που θα αποκτήσει ενδιαφέρον μέσα σε ένα κάδρο . 

  Αν φαίνεται πως έριξα διάφορα στο τραπέζι , αυτό έχει να κάνει με τον τρόπο που αντιλαμβάνεται κανείς τα πράγματα , όπως εξήγησα παραπάνω .

  Όχι , δεν θέλω να μπλέξω περισσότερα σε μία τέτοια συνθήκη , όπως κατηγορία αισθητήρων και παραπλήσια τεχνικά , παρά μόνον τα βασικά , άντε και την εστιακή απόσταση .

sketch-1657603198218.jpg

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, babisskg είπε

  Θέλω όμως να σταθώ στο σενάριο όπου με ενδιαφέρει να δώ το φως πρώτα και στην συνέχεια να το χρησιμοποιήσω επάνω σ' αυτό που με ενδιαφέρει , όποιο κι' αν είναι αυτό . Φυσικά και υπάρχουν κανόνες , όμως δεν με απασχολεί η προσέγγιση μέσω συνταγών , βάλε ένα τάδε διάφραγμα , τόσο από ταχύτητα κλπ .

  Σαφώς και με ενδιαφέρει η ταχύτητα στην απόφαση , να πρέπει δλδ να είμαι σε θέση να κατανοήσω γρήγορα και να κινηθώ ανάλογα , κρίνοντας από το φως εκείνη την στιγμή , ποιό μπορεί να είναι το στοιχείο που θα αποκτήσει ενδιαφέρον μέσα σε ένα κάδρο . 

 

Ας υποθέσουμε ότι η μηχανή ξέρει να φωτομετρήσει σχετικά καλά και πιο γρήγορα από εσένα, και άρα μπορείς να δουλέψεις σε κάποιου είδους αυτόματο πρόγραμμα. Ας υποθέσουμε επίσης ότι δεν είσαι σε τρίποδο και με στατικό θέμα, οπότε πρέπει να λειτουργήσεις γρήγορα.

Εφόσον έχεις μπόλικο φως, η ταχύτητα θα είναι ούτως ή άλλως σχετικά γρήγορη, οπότε το σημαντικό στοιχείο είναι το διάφραγμα, αφού επηρεάζει το βάθος πεδίου. Ξεκινάς και σταματάς τη σκέψη σου με το βάθος πεδίου που χρειάζεσαι - το shutter speed και το ISO λογικά θα είναι σε "καλές" τιμές, και μπορεί να τα αναλάβει η μηχανή.

Αν δεν έχεις μπόλικο φως, σε νοιάζει περισσότερο η ταχύτητα για να μη βγει η φωτογραφία κουνημένη, και μετά το βάθος πεδίου. Έτσι, σκέφτεσαι πρώτα τι ταχύτητα θα βάλεις, μετά τι διάφραγμα χρειάζεσαι για να έχεις το βάθος πεδίου που θέλεις, και τελευταίο πάει το ISO - πόσο θες να θυσιάσεις από την ποιότητα της εικόνας σου. Το ISO δε σε νοιάζει και τόσο, διότι ...τι να την κάνεις την καθαρή εικόνα αν είναι κουνημένη ή αν δεν έχεις το βάθος πεδίου που ήθελες; Θεωρητικώς, και εδώ μπορεί η μηχανή να αναλάβει διάφραγμα και (auto) ISO, αν την εμπιστεύεσαι να κάνει σωστή φωτομέτρηση.

Γενικά εμπιστεύομαι πλήρως τις σύγχρονες ψηφιακές μηχανές. Οι αυτοματισμοί ήρθαν για να μας βοηθήσουν να βγάλουμε καλύτερες εικόνες σε γρηγορότερο χρόνο. Δε σημαίνει ότι τραβάω στην τύχη και δεν ξέρω τι κάνουν οι ρυθμίσεις. Σημαίνει ότι μπορώ να εμπιστευτώ τη μηχανή μου, εφόσον έχω μάθει πως συμπεριφέρεται στις καταστάσεις που φωτογραφίζω συνήθως.

 

 

  • Like 6
  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, babisskg είπε

    Και ποιά είναι η πρώτη εκτίμηση σχετικά με το φώς , αφήνοντας στην άκρη την σκοπιμότητα γύρω από μία λήψη , αν δλδ επρόκειτο να φωτιγραφήσουμε ένα τοπίο , πορτραίτο η οτιδήποτε άλλο . Άσχετα με το θέμα δλδ και άσχετα με την ώρα η τις συνθήκες , ποιά είναι η πρώτη σκέψη βλέποντας το φώς , να ξεκινήσουμε από το διάφραγμα , την ταχύτητα .......... διορθώνοντας ανάλογα τα υπόλοιπα .

Θα έλεγα πως η πρώτη σκέψη βλέποντας το φως είναι η κατεύθυνση και τι μπορεί να παραχθεί από εκείνη. Τα υπόλοιπα είναι τεχνικά και ρυθμίζονται από το τι θέλει να επιτύχει ο καθένας σχετικά με την ύπαρξη ή μη κίνησης καθώς και βάθους πεδίου. 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 λεπτά πριν, thodorisarch είπε

Ας υποθέσουμε ότι η μηχανή ξέρει να φωτομετρήσει σχετικά καλά και πιο γρήγορα από εσένα, και άρα μπορείς να δουλέψεις σε κάποιου είδους αυτόματο πρόγραμμα. Ας υποθέσουμε επίσης ότι δεν είσαι σε τρίποδο και με στατικό θέμα, οπότε πρέπει να λειτουργήσεις γρήγορα.

Εφόσον έχεις μπόλικο φως, η ταχύτητα θα είναι ούτως ή άλλως σχετικά γρήγορη, οπότε το σημαντικό στοιχείο είναι το διάφραγμα, αφού επηρεάζει το βάθος πεδίου. Ξεκινάς και σταματάς τη σκέψη σου με το βάθος πεδίου που χρειάζεσαι - το shutter speed και το ISO λογικά θα είναι σε "καλές" τιμές, και μπορεί να τα αναλάβει η μηχανή.

Αν δεν έχεις μπόλικο φως, σε νοιάζει περισσότερο η ταχύτητα για να μη βγει η φωτογραφία κουνημένη, και μετά το βάθος πεδίου. Έτσι, σκέφτεσαι πρώτα τι ταχύτητα θα βάλεις, μετά τι διάφραγμα χρειάζεσαι για να έχεις το βάθος πεδίου που θέλεις, και τελευταίο πάει το ISO - πόσο θες να θυσιάσεις από την ποιότητα της εικόνας σου. Το ISO δε σε νοιάζει και τόσο, διότι ...τι να την κάνεις την καθαρή εικόνα αν είναι κουνημένη ή αν δεν έχεις το βάθος πεδίου που ήθελες; Θεωρητικώς, και εδώ μπορεί η μηχανή να αναλάβει διάφραγμα και (auto) ISO, αν την εμπιστεύεσαι να κάνει σωστή φωτομέτρηση.

Γενικά εμπιστεύομαι πλήρως τις σύγχρονες ψηφιακές μηχανές. Οι αυτοματισμοί ήρθαν για να μας βοηθήσουν να βγάλουμε καλύτερες εικόνες σε γρηγορότερο χρόνο. Δε σημαίνει ότι τραβάω στην τύχη και δεν ξέρω τι κάνουν οι ρυθμίσεις. Σημαίνει ότι μπορώ να εμπιστευτώ τη μηχανή μου, εφόσον έχω μάθει πως συμπεριφέρεται στις καταστάσεις που φωτογραφίζω συνήθως.

 

 

   Σαφώς ευχαριστώ και όχι μόνον για τον χρόνο και την διάθεση , δεν πολύ εμπιστεύομαι το φωτόμετρο ενός σώματος , αφού δείχνει αυτά που πιστεύει εκείνο , ενώ πολλές φορές και άσχετα με σώμα ( μάρκα / μοντέλο ) η με τον τρόπο μέτρησης , τα βγάζει λίγο πιο φωτεινά απ' ότι θα έπρεπε / είχα εγώ κατά νου / επιθυμούσα κλπ .

  Εδώ να πω πως η με matrix ( η όπως λέγεται ) φωτομέτρηση αφήνει πολλά κενά , γι' αυτό και ψάχνω κάτι περισσότερο , ενώ πιστεύω πως η γενικότερη συζήτηση θα ωφελήσει σε πολλά .

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

15 λεπτά πριν, pifilos είπε

Θα έλεγα πως η πρώτη σκέψη βλέποντας το φως είναι η κατεύθυνση και τι μπορεί να παραχθεί από εκείνη. Τα υπόλοιπα είναι τεχνικά και ρυθμίζονται από το τι θέλει να επιτύχει ο καθένας σχετικά με την ύπαρξη ή μη κίνησης καθώς και βάθους πεδίου. 

Εξυπακούεται ότι σε κάθε περίπτωση πρώτα κοιτάς το φως και την κατεύθυνσή του (ή τη διάχυσή του, αν έχει συννεφιά). Σε κάθε ώρα της ημέρας μπορείς να παράξεις εικόνα, υπο διαφορετικές συνθήκες, και πράγματι είναι καλό να υπάρχει μια σχετική εμπειρία όσον αφορά τη διαχείριση του φωτός. Αυτό όμως δεν είναι τεχνική συζήτηση, είναι περισσότερο αισθητική συζήτηση (που θεωρείται "υποκειμενική").

Όσον αφορά το αισθητικό, υπάρχουν τα κλασσικά pointers:

  • Το σημαντικό είναι πάντα να ξεχωρίζει το θέμα σου σε σχέση με το υπόλοιπο κάδρο - άρα είτε να το φωτίζεις καλά είτε να κάνει αντίθεση (σκιές, κλπ).
  • Αν θες τοπίο, φωτογραφίζεις είτε δυο ώρες πριν/μετά το sunset/sunrise είτε με συννεφιά.
  • Αν θες πορτραίτο, see pointer one.
  • Αν θες κόντρα ήλιο, ή βρες τρόπο να φωτίσεις λίγο το θέμα σου (ανακλαστήρας, λευκός τοίχος, λευκή κόλλα χαρτί, λευκό αυτοκίνητο, λευκό οτιδήποτε) ή κάνε υπερέκθεση και κάψε τα πάντα (στις ψηφιακές γίνεται καλύτερα από ότι στο φιλμ)
  • Καλύτερα να αποφεύγεις να φωτογραφίζεις με κάθετο φως (μεσημέρι με ντάλα ήλιο), αν και κάποια θέματα μπορούν να φωτογραφηθούν και έτσι.
  • Οι σκιές έχουν περισσότερη δύναμη στη φωτογραφία από ότι στην πραγματικότητα.
  • Όταν φωτογραφίζεις σε εσωτερικούς χώρους ή βράδυ, κοιτάς που έχεις φωτιστική πηγή και αντίστοιχα στήνεις το θέμα σου (δίπλα σε παράθυρο, να φωτίζεται σωστά από πορτατίφ, να φωτίζεται σωστά από το φως του δρόμου, κλπ).
  • Χωρίς το φως δεν υπάρχει το θέμα. Θα υπάρξουν (και πρέπει να υπάρξουν) στιγμές που θα πεις "ωραίο θέμα, κακό φως". Σε αυτές τις στιγμές, είτε αλλάζεις το φως, είτε αλλάζεις το θέμα σε σχέση με το φως, είτε απλά ξαναπας μια άλλη μέρα με άλλο φως. 😁

 

6 λεπτά πριν, babisskg είπε

   Σαφώς ευχαριστώ και όχι μόνον για τον χρόνο και την διάθεση , δεν πολύ εμπιστεύομαι το φωτόμετρο ενός σώματος , αφού δείχνει αυτά που πιστεύει εκείνο , ενώ πολλές φορές και άσχετα με σώμα ( μάρκα / μοντέλο ) η με τον τρόπο μέτρησης , τα βγάζει λίγο πιο φωτεινά απ' ότι θα έπρεπε / είχα εγώ κατά νου / επιθυμούσα κλπ .

  Εδώ να πω πως η με matrix ( η όπως λέγεται ) φωτομέτρηση αφήνει πολλά κενά , γι' αυτό και ψάχνω κάτι περισσότερο , ενώ πιστεύω πως η γενικότερη συζήτηση θα ωφελήσει σε πολλά .

Τα σύγχρονα matrix κάνουν τέλεια τη δουλειά τους στο 95% των περιπτώσεων. Το άλλο 4% των περιπτώσεων είναι λάθη που σώζονται στο RAW. Το τελευταίο 1% των περιπτώσεων είναι λάθη που δεν σώζονται ούτε στο RAW. Εξαρτάται, φυσικά, και από τη μηχανή αλλά και από το χειριστή. Αν τραβάω συνέχεια κόντρα στον ήλιο, θα πρέπει να ξέρω να διαχειριστώ και τον τρόπο που λειτουργεί το φωτόμετρο (δηλαδή να βάλω +2 stop αντιστάθμιση έκθεσης). 

Όσον αφορά τις φωτογραφίες που βγαίνουν λίγο πιο φωτεινές (ειδικά σε ηλιολουστες καταστάσεις), ίσως γίνεται διότι τα φωτόμετρα είναι περισσότερο "εκπαιδευμένα" στα τοπία της Γερμανίας, της Αμερικής, της Ιαπωνίας*, όπου το overcast είναι πιο συχνό από την ηλιοφάνεια. Γενικά, ειναι ενδιαφέρον να τραβάς -1 stop σε καλές φωτιστικες συνθήκες, για να αποφύγεις το "ξέπλυμα" και να έχεις εντονότερα χρώματα. Αλλά ακόμα και έτσι, πότε δεν θα έρθει τέλεια η φωτογραφία στη λήψη - πάντα θα χρειάζονται μικροδιορθώσεις, και γι'αυτό υπάρχουν τα RAW.

*: προφανώς και δεν ξέρω που "εκπαιδεύονται" τα φωτόμετρα. 😁

 

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

13 λεπτά πριν, thodorisarch είπε

Εξυπακούεται ότι σε κάθε περίπτωση πρώτα κοιτάς το φως και την κατεύθυνσή του (ή τη διάχυσή του, αν έχει συννεφιά). Σε κάθε ώρα της ημέρας μπορείς να παράξεις εικόνα, υπο διαφορετικές συνθήκες, και πράγματι είναι καλό να υπάρχει μια σχετική εμπειρία όσον αφορά τη διαχείριση του φωτός. Αυτό όμως δεν είναι τεχνική συζήτηση, είναι περισσότερο αισθητική συζήτηση (που θεωρείται "υποκειμενική").

Όσον αφορά το αισθητικό, υπάρχουν τα κλασσικά pointers:

  • Το σημαντικό είναι πάντα να ξεχωρίζει το θέμα σου σε σχέση με το υπόλοιπο κάδρο - άρα είτε να το φωτίζεις καλά είτε να κάνει αντίθεση (σκιές, κλπ).
  • Αν θες τοπίο, φωτογραφίζεις είτε δυο ώρες πριν/μετά το sunset/sunrise είτε με συννεφιά.
  • Αν θες πορτραίτο, see pointer one.
  • Αν θες κόντρα ήλιο, ή βρες τρόπο να φωτίσεις λίγο το θέμα σου (ανακλαστήρας, λευκός τοίχος, λευκή κόλλα χαρτί, λευκό αυτοκίνητο, λευκό οτιδήποτε) ή κάνε υπερέκθεση και κάψε τα πάντα (στις ψηφιακές γίνεται καλύτερα από ότι στο φιλμ)
  • Καλύτερα να αποφεύγεις να φωτογραφίζεις με κάθετο φως (μεσημέρι με ντάλα ήλιο), αν και κάποια θέματα μπορούν να φωτογραφηθούν και έτσι.
  • Οι σκιές έχουν περισσότερη δύναμη στη φωτογραφία από ότι στην πραγματικότητα.
  • Όταν φωτογραφίζεις σε εσωτερικούς χώρους ή βράδυ, κοιτάς που έχεις φωτιστική πηγή και αντίστοιχα στήνεις το θέμα σου (δίπλα σε παράθυρο, να φωτίζεται σωστά από πορτατίφ, να φωτίζεται σωστά από το φως του δρόμου, κλπ).
  • Χωρίς το φως δεν υπάρχει το θέμα. Θα υπάρξουν (και πρέπει να υπάρξουν) στιγμές που θα πεις "ωραίο θέμα, κακό φως". Σε αυτές τις στιγμές, είτε αλλάζεις το φως, είτε αλλάζεις το θέμα σε σχέση με το φως, είτε απλά ξαναπας μια άλλη μέρα με άλλο φως. 😁

 

Τα σύγχρονα matrix κάνουν τέλεια τη δουλειά τους στο 95% των περιπτώσεων. Το άλλο 4% των περιπτώσεων είναι λάθη που σώζονται στο RAW. Το τελευταίο 1% των περιπτώσεων είναι λάθη που δεν σώζονται ούτε στο RAW. Εξαρτάται, φυσικά, και από τη μηχανή αλλά και από το χειριστή. Αν τραβάω συνέχεια κόντρα στον ήλιο, θα πρέπει να ξέρω να διαχειριστώ και τον τρόπο που λειτουργεί το φωτόμετρο (δηλαδή να βάλω +2 stop αντιστάθμιση έκθεσης). 

Όσον αφορά τις φωτογραφίες που βγαίνουν λίγο πιο φωτεινές (ειδικά σε ηλιολουστες καταστάσεις), ίσως γίνεται διότι τα φωτόμετρα είναι περισσότερο "εκπαιδευμένα" στα τοπία της Γερμανίας, της Αμερικής, της Ιαπωνίας*, όπου το overcast είναι πιο συχνό από την ηλιοφάνεια. Γενικά, ειναι ενδιαφέρον να τραβάς -1 stop σε καλές φωτιστικες συνθήκες, για να αποφύγεις το "ξέπλυμα" και να έχεις εντονότερα χρώματα. Αλλά ακόμα και έτσι, πότε δεν θα έρθει τέλεια η φωτογραφία στη λήψη - πάντα θα χρειάζονται μικροδιορθώσεις, και γι'αυτό υπάρχουν τα RAW.

*: προφανώς και δεν ξέρω που "εκπαιδεύονται" τα φωτόμετρα. 😁

 

    Θα επανέλθω όπως και ναχει , αφού διαβάσω τα παραπάνω με την ησυχία μου βέβαια και να σημειώσω πως δεν είχα και ούτε έχω σκοπό να εμπλεξω το αισθητικό μέρος , δεν ήταν αυτό που με ενδιαφέρει σ' αυτό το στάδιο . Φυσικά θα πρέπει κι' εγώ να κάνω μεγαλύτερη προσπάθεια για να αποσαφηνίσω αυτό που έχω στο μυαλό μου .

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης

κατα τη λήψη φωτογραφίας σε mirrorless φωτογραφική μηχανή με ηλεκτρονικό οφθαλμοσκόπειο έχει κάποιο νόημα η φωτομέτρηση ;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

3 λεπτά πριν, decentintocerberon είπε

κατα τη λήψη φωτογραφίας σε mirrorless φωτογραφική μηχανή με ηλεκτρονικό οφθαλμοσκόπειο έχει κάποιο νόημα η φωτομέτρηση ;

Ναι αν είναι σε stop metering π.χ.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

2 λεπτά πριν, decentintocerberon είπε

κατα τη λήψη φωτογραφίας σε mirrorless φωτογραφική μηχανή με ηλεκτρονικό οφθαλμοσκόπειο έχει κάποιο νόημα η φωτομέτρηση ;

Όχι. Η οθόνη της μηχανής σου δίνει live αποτέλεσμα φωτομέτρησης

 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

42 λεπτά πριν, thodorisarch είπε

Εξυπακούεται ότι σε κάθε περίπτωση πρώτα κοιτάς το φως και την κατεύθυνσή του (ή τη διάχυσή του, αν έχει συννεφιά). Σε κάθε ώρα της ημέρας μπορείς να παράξεις εικόνα, υπο διαφορετικές συνθήκες, και πράγματι είναι καλό να υπάρχει μια σχετική εμπειρία όσον αφορά τη διαχείριση του φωτός. Αυτό όμως δεν είναι τεχνική συζήτηση, είναι περισσότερο αισθητική συζήτηση (που θεωρείται "υποκειμενική").

Όσον αφορά το αισθητικό, υπάρχουν τα κλασσικά pointers:

  • Το σημαντικό είναι πάντα να ξεχωρίζει το θέμα σου σε σχέση με το υπόλοιπο κάδρο - άρα είτε να το φωτίζεις καλά είτε να κάνει αντίθεση (σκιές, κλπ).
  • Αν θες τοπίο, φωτογραφίζεις είτε δυο ώρες πριν/μετά το sunset/sunrise είτε με συννεφιά.
  • Αν θες πορτραίτο, see pointer one.
  • Αν θες κόντρα ήλιο, ή βρες τρόπο να φωτίσεις λίγο το θέμα σου (ανακλαστήρας, λευκός τοίχος, λευκή κόλλα χαρτί, λευκό αυτοκίνητο, λευκό οτιδήποτε) ή κάνε υπερέκθεση και κάψε τα πάντα (στις ψηφιακές γίνεται καλύτερα από ότι στο φιλμ)
  • Καλύτερα να αποφεύγεις να φωτογραφίζεις με κάθετο φως (μεσημέρι με ντάλα ήλιο), αν και κάποια θέματα μπορούν να φωτογραφηθούν και έτσι.
  • Οι σκιές έχουν περισσότερη δύναμη στη φωτογραφία από ότι στην πραγματικότητα.
  • Όταν φωτογραφίζεις σε εσωτερικούς χώρους ή βράδυ, κοιτάς που έχεις φωτιστική πηγή και αντίστοιχα στήνεις το θέμα σου (δίπλα σε παράθυρο, να φωτίζεται σωστά από πορτατίφ, να φωτίζεται σωστά από το φως του δρόμου, κλπ).
  • Χωρίς το φως δεν υπάρχει το θέμα. Θα υπάρξουν (και πρέπει να υπάρξουν) στιγμές που θα πεις "ωραίο θέμα, κακό φως". Σε αυτές τις στιγμές, είτε αλλάζεις το φως, είτε αλλάζεις το θέμα σε σχέση με το φως, είτε απλά ξαναπας μια άλλη μέρα με άλλο φως. 😁

 

Τα σύγχρονα matrix κάνουν τέλεια τη δουλειά τους στο 95% των περιπτώσεων. Το άλλο 4% των περιπτώσεων είναι λάθη που σώζονται στο RAW. Το τελευταίο 1% των περιπτώσεων είναι λάθη που δεν σώζονται ούτε στο RAW. Εξαρτάται, φυσικά, και από τη μηχανή αλλά και από το χειριστή. Αν τραβάω συνέχεια κόντρα στον ήλιο, θα πρέπει να ξέρω να διαχειριστώ και τον τρόπο που λειτουργεί το φωτόμετρο (δηλαδή να βάλω +2 stop αντιστάθμιση έκθεσης). 

Όσον αφορά τις φωτογραφίες που βγαίνουν λίγο πιο φωτεινές (ειδικά σε ηλιολουστες καταστάσεις), ίσως γίνεται διότι τα φωτόμετρα είναι περισσότερο "εκπαιδευμένα" στα τοπία της Γερμανίας, της Αμερικής, της Ιαπωνίας*, όπου το overcast είναι πιο συχνό από την ηλιοφάνεια. Γενικά, ειναι ενδιαφέρον να τραβάς -1 stop σε καλές φωτιστικες συνθήκες, για να αποφύγεις το "ξέπλυμα" και να έχεις εντονότερα χρώματα. Αλλά ακόμα και έτσι, πότε δεν θα έρθει τέλεια η φωτογραφία στη λήψη - πάντα θα χρειάζονται μικροδιορθώσεις, και γι'αυτό υπάρχουν τα RAW.

*: προφανώς και δεν ξέρω που "εκπαιδεύονται" τα φωτόμετρα. 😁

 

Δε διαφωνώ σε κάτι αλλά και το τεχνικό σχετικά με το διάφραγμα - ταχύτητα κλείστρου πάλι μάλλον αισθητικό καταλήγει να είναι ανάλογα με το τι θέλει να επιτύχει κάποιος. Μπορεί να θες π.χ. μια αργή ταχύτητα κλείστρου ακόμα και με ντάλα ήλιο 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Επισκέπτης
2 λεπτά πριν, pifilos είπε

Ναι αν είναι σε stop metering π.χ.

spot ? αν ναι ,που σε βοηθάει ;

4 λεπτά πριν, highpriest είπε

Όχι. Η οθόνη της μηχανής σου δίνει live αποτέλεσμα φωτομέτρησης

 

είναι αξιόπιστη η οθόνη της φωτογραφικής σου ;

είναι εφάμιλλη της οθόνης στο οφθαλμοσκόπειο ;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 λεπτό πριν, decentintocerberon είπε

spot ? αν ναι ,που σε βοηθάει ;

Μπορεί να μην κατάλαβα καλά την αρχική ερώτηση οπότε αν γράφω άσχετα μου λες. Το EVF σου δίνει πρακτικά το αποτέλεσμα που θα λάβεις. Σε spot επειδή οι μεταβάσεις μπορεί να είναι ακραίες εφόσον βλέπεις το αποτέλεσμα που θα πάρεις μπορείς να χρησιμοποιήσεις πιο αποδοτικά το exposure compensation ώστε να μην είναι πολύ σκοτεινή ή πολύ φωτεινή η φωτογραφία ή τμήματα εκείνης (πάντα ανάλογα με το τι θες να πετύχεις βέβαια). 

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Δημιουργία νέου...