Το 2014, με πρώτη τη Mercedes AMG F1 Petronas και ένα περίπου χρόνο αργότερα με τη Scuderia Ferrari παρουσιάστηκαν στη Formula 1 οι πρώτοι κινητήρες HCCI (Homogeneous Charge Compression Ignition μαζί με spark ignition) και TJI (Turbulent Jet Ignition).

Οι συγκεκριμένες τεχνολογίες ώθησαν την αποδοτικότητα των ICEs (Internal Combustion Engines) σε θεαματικά επίπεδα σε συνδυασμό με κάποιες ακόμη τεχνολογίες όπως των MGU-H και MGU-K που σχετίζονται με τη θερμική ενέργεια και τη κινητική ενέργεια (και βεβαίως την ηλεκτρική ενέργεια αφού τα μονοθέσια είναι hybrid τεχνολογίας και διαθέτουν και μπαταρία).

 

Μιλάμε για 45% με 49% θερμική αποδοτικότητα, μείωση των εκπομπών NOx κατά 99% και κατανάλωση μόλις 200g/kWh! Να αναφέρουμε ότι τόσο η Mercedes AMG F1 Petronas όσο και η Scuderia Ferrari (αλλά και οι Renault και Honda αργότερα) υιοθέτησαν τεχνολογίες για τα ICEs τους (τα οποία διαθέτουν βεβαίως ειδικά ανεπτυγμένα Turbo) που έχουν περισσότερο κοινά στοιχεία με κινητήρες πετρελαίου, παρά με κινητήρες βενζίνης (τεράστια συμπίεση, με το μείγμα καυσίμου-αέρα να αυτοαναφλέγεται).

 

Η τεχνολογία TJI της Mahle που χρησιμοποιεί η Scuderia Ferrari για παράδειγμα είναι μία νέα τεχνολογία εσωτερικής καύσης που αντικαθιστά το συμβατικό μπουζί με ένα θάλαμο ανάφλεξης jet (jet ignition chamber). Κατά τη διάρκεια της διαδρομής συμπίεσης, περίπου το 97% του φορτίου καυσίμου εισάγεται απευθείας στο κύλινδρο και το υπόλοιπο 3% καυσίμου κατευθύνεται στο θάλαμο όπου ένα παραδοσιακό μπουζί αναφλέγει αυτό το λίγο, αλλά υπερβολικά πλούσιο φορτίο μέσα στα μικροσκοπικά όρια της θαλάμης. Το προκύπτον στη συνέχεια ρεύμα καυτών αερίων υψηλής πίεσης εξαναγκάζεται να περάσει μέσα από ένα αριθμό μικροσκοπικών οπών στο θάλαμο και στη συνέχεια εισέρχεται στον κύριο κύλινδρο για να αναφλεγεί με το υπόλοιπο φορτίο αέρα-καυσίμου, το οποίο είναι τώρα καλά αναμεμειγμένο.

 

Σύμφωνα με την εταιρεία Mahle, τα καυτά jets φτάνουν έως στην άκρη του εμβόλων για να αναφλέξουν το μείγμα. Σύμφωνα με τη Mahle, την ώρα που η ανάφλεξη πραγματοποιείται κανονικά στο κέντρο του κυλίνδρου, με το σύστημα Mahle Jet Ignition, λαμβάνει χώρα από έξω προς τα μέσα επιτρέποντας στην καλύτερη καύση του μείγματος καυσίμου, και επομένως προσφέρεται περισσότερη ισχύς με σημαντικά λιγότερα κατάλοιπα.

 

MAHLE TJI

 

 

 

gallery_286955_4123_19617.jpg

 

Και πάμε τώρα, αφού έχετε πάρει –ελπίζουμε- μία ιδέα για το είδος της τεχνολογίας, στο βασικό θέμα της είδησης, που δεν είναι άλλο από την απόφαση της Ιαπωνικής Mazda να φέρει τον πρώτο καταναλωτικό compression-ignition κινητήρα βενζίνης στην αγορά. Με την ονομασία SkyActiv-X, ο κινητήρας που θα είναι διαθέσιμος από το 2019, υπόσχεται έως και 20-30% μεγαλύτερη αποδοτικότητα από το σημερινό κινητήρα SkyActiv-G και 45% μεγαλύτερη αποδοτικότητα από έναν πετρελαιοκινητήρα του 2008 της ίδιας εταιρείας.

 

Όπως συμβαίνει και με τους σημερινούς κινητήρες της Formula 1, η ανάφλεξη του μείγματος αέρα-καυσίμου επιτυγχάνεται μέσω της συμπίεσης όπως στους κινητήρες ντίζελ, και όχι χρησιμοποιώντας μπουζί (η ύπαρξη του είναι υποχρεωτική από τους κανόνες στους κινητήρες των μονοθέσιων της F1 αν και μόλις που χρειάζεται).

 

Σύμφωνα με τη Mazda, ο νέος τύπος κινητήρα συνδυάζει τα πλεονεκτήματα των κινητήρων πετρελαίου και βενζίνης για να επιτευχθεί εκπληκτική απόδοση με τη μικρότερη δυνατή περιβαλλοντική επιβάρυνση. Ο επικεφαλής του τμήματος R&D της Mazda, Kiyoshi Fujiwara είπε ότι ενώ “η ηλεκτροκίνηση είναι απαραίτητη…. η μηχανή εσωτερικής καύσης είναι προτεραιότητα”.

 

Link.png Site: Engadget