Η Rafaela Vasquez, πρώην οδηγός εφεδρείας/ ασφαλείας της Uber για το πρόγραμμα αυτόνομου οχήματος της εταιρείας, καταδικάστηκε σε τρία χρόνια με αναστολή υπό επιτήρηση για τον τραγικό θάνατο μίας γυναίκας 49 ετών στην πόλη Τέμπε της Αριζόνα το 2018 ενώ βρισκόταν πίσω από το τιμόνι ενός αυτόνομου οχήματος της Uber.

Στην σχετική, πρωτόγνωρη για την εποχή είδηση -ήταν το πρώτο καταγεγραμμένο θανατηφόρο τροχαίο που ενεπλάκη αυτόνομο όχημα- είχαμε αναφερθεί τον Μάρτιο του 2018 αλλά και τον Μάϊο. Η Rafaela Vasquez εργαζόταν ως οδηγός ασφαλείας/εφεδρείας στο δοκιμαστικό πρόγραμμα αυτόνομης οδήγησης της Uber στην πολιτεία της Αριζόνα. Τότε, η εταιρεία πραγματοποιούσε καθημερινές δοκιμές σε διάφορες περιοχές της Αμερικής και του Καναδά, όπως στο Σαν Φρανσίσκο, στο Πίτσμπουργκ, στο Τορόντο κ.ά. Η Rafaela Vasquez βρισκόταν πίσω από το τιμόνι όταν το όχημά χτύπησε την Elaine Herzberg, η οποία πεζή έσπρωχνε ένα ποδήλατο με ψώνια λίγο έξω από τα όρια διάβασης πεζών καθώς προσπαθούσε να περάσει στο απέναντι σημείου του δρόμου. Πιστεύεται, ότι το δυστύχημα, που συνέβη στις 18 Μαρτίου 2018, ήταν το πρώτο στο οποίο είχε εμπλακεί αυτοοδηγούμενο αυτοκίνητο.

Οι εισαγγελείς περιέγραψαν την Rafaela Vasquez ως «τα μάτια και τα αυτιά» του οχήματος, το οποίο την ώρα του δυστυχήματος βρισκόταν στην αυτόνομη λειτουργία. Εκείνη την ώρα, οι αστυνομικοί πιστεύουν ότι η Rafaela Vasquez αντί να έχει τα μάτια της στον δρόμο, παρακολουθούσε μέσω streaming την τηλεοπτική εκπομπή «The Voice» στο κινητό της ωστόσο η Rafaela Vasquez αντέκρουσε τον ισχυρισμό λέγοντας ότι εκείνη την ώρα είχε στραμμένη την προσοχή της στα συστήματα του οχήματος ωστόσο για μία στιγμή πήρα τα μάτια της από τον δρόμο με αποτέλεσμα να συμβεί το δυστύχημα και να χάσει τη ζωή της η 49χρονη γυναίκα. 

uber_tempe_2σχ.webp

Οι αστυνομικοί ερευνητές δήλωσαν στο δικαστήριο ότι το αυτοκίνητο «είδε» την κ. Herzberg χωρίς ωστόσο να ενεργοποιηθεί το αυτόματο σύστημα πέδησης και με την Rafaela Vasquez να μην επιχειρεί να το φρενάρει παρά μόνο όταν ήταν ήδη πολύ αργά. Το αυτοκίνητο εντόπισε την Elaine Herzberg να διασχίζει τον δρόμο με το ποδήλατό της 5,6 δευτερόλεπτα πριν από την πρόσκρουση ωστόσο παρόλο που το σύστημα συνέχισε να την παρακολουθεί μέχρι τελικά να την χτυπήσει θανάσιμα, δεν κατάφερε να την αναγνωρίσει σωστά ως πεζό για να ενεργοποιηθεί το αυτόματο σύστημα πέδησης αλλά ούτε κατάφερε να εκτιμήσει την πορεία της για να προχωρήσει σε κάποια μανούβρα αποφυγής. Η υπόθεση είχε εγείρει σημαντικά ερωτήματα σχετικά με το πως πρέπει να πραγματοποιούνται με ασφάλεια οι δοκιμές της τεχνολογίας και ποιος πρέπει να θεωρείται υπεύθυνος στην περίπτωση που κάτι πάει στραβά.

uberσχσ.webp

Ένα χρόνο μετά, το 2019, το γραφείο του εισαγγελέα της Αριζόνα κατέληξε στην απόφαση να μην βρεθεί αντιμέτωπη η Uber με ποινικές διώξεις για το δυστύχημα. Παρόλα αυτά, το ίδιο έτος και μετά από σχετική έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος, το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η εταιρεία ευθυνόταν για ορισμένα ζητήματα ασφάλειας. Το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών δήλωσε ότι η Uber είχε «ανεπαρκείς διαδικασίες αξιολόγησης κινδύνου για την ασφάλεια, είχε λάβει αναποτελεσματικά μέτρα ή διαδικασίες παρακολούθησης των οδηγών ασφαλείας ενώ απέτυχε να αντιμετωπίσει το ζήτημα του εφησυχασμού του οδηγού ασφαλείας της λόγω των αυτοματισμών καθώς θα έπρεπε να είχε διασφαλίσει ότι θα είναι πάντα σε θέση να παρέμβουν ανά πάσα στιγμή για να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα». Μετά από αγωγή που κατέθεσε η οικογένεια της Elaine Hertzberg, η Uber κατέληξε σε συμφωνία αποζημίωσης με άγνωστο ποσό.

Κάτι ακόμα που έγινε γνωστό, είναι ότι η εργοστασιακή ρύθμιση του οχήματος όσον αφορά την αυτόματη πέδηση έκτακτης ανάγκης είχε απενεργοποιηθεί από την ίδια την Uber για να αποφευχθεί οποιαδήποτε ασυμβατότητα με το λογισμικό αυτόνομης οδήγησης. Η Uber διέκοψε προσωρινά τις δοκιμές αυτοοδήγησης αμέσως μετά το δυστύχημα. Η εταιρεία, αφού πούλησε το σύστημα της σε μία άλλη εταιρεία, συνεργάζεται πλέον με την Waymo της Alphabet για να προσφέρει υπηρεσίες ρομποταξί στο Φοίνιξ της Αριζόνα.