Προς το περιεχόμενο

Χωρίς πνευματικά δικαιώματα το Steamboat Willie, με την πρώτη εμφάνιση του Μίκυ


Crash24

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Το Steamboat Willie, μια ταινία μικρού μήκους της Disney του 1928 με τις πρώτες εκδοχές του Μίκυ και της Μίνι Μάους, θεωρείται ευρέως ως η καθοριστική στιγμή που άλλαξε την επιτυχία της εταιρείας και έγραψε ιστορία στα κινούμενα σχέδια. 

Την 1η Ιανουαρίου 2024, τα πνευματικά δικαιώματα για τις απεικονίσεις του Steamboat Willie του Μίκυ Μάους και της Μίννι Μάους έληξαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, καθιστώντας αυτές τις συγκεκριμένες πρώιμες αποδόσεις διαθέσιμες για δημόσια χρήση χωρίς άδεια ή πληρωμή. Ως αποτέλεσμα, οι καλλιτέχνες μπορούν πλέον να αναδημιουργούν και να επαναχρησιμοποιούν νόμιμα τις παραλλαγές του 1928 των εμβληματικών χαρακτήρων.  

Η Disney διευκρίνισε ότι οι πιο σύγχρονες εκδοχές του Μίκυ και της Μίννι παραμένουν προστατευόμενη πνευματική ιδιοκτησία. Η αμερικανική νομοθεσία περί πνευματικών δικαιωμάτων παρέχει 95 χρόνια αποκλειστικών δικαιωμάτων, οπότε μόνο οι πρώτες εκφάνσεις του Steamboat Willie εισήλθαν σε δημόσια χρήση αυτή την εβδομάδα.

Τα νέα διαθέσιμα projects που βασίζονται στο Steamboat Willie μπορούν να το χρησιμοποιήσουν ως δείγμα ή να το προσαρμόσουν ανάλογα με τις ανάγκες τους χωρίς να παραβιάζουν πνευματικά δικαιώματα. Ήδη η ταινία μικρού μήκους, έχει κάνει την εμφάνισή της στο YouTube από κανάλια εκτός Disney. Το ντεμπούτο του Μίκυ και της Μίννι είναι ανάμεσα σε πολλά δημιουργικά έργα από το 1928 που βρίσκονται πλέον στο αμερικανικό κοινό κτήμα (public domain), συμπεριλαμβανομένων ταινιών όπως το "Τσίρκο" του Τσάρλι Τσάπλιν και βιβλίων όπως "Το σπίτι στη γωνία του Πουχ" του Α.Α. Μιλν, το οποίο εισήγαγε τον χαρακτήρα Τίγρη.

Η Disney κατέχει ξεχωριστά εμπορικά σήματα για την ταυτότητα τoυ brand του Μίκυ Μάους και την εταιρική ιδιότητα της μασκότ. Ως εκ τούτου, η πώληση μη εξουσιοδοτημένων εμπορευμάτων που εμφανίζονται συνδεδεμένα με τη Disney εξακολουθεί να ενέχει κινδύνους για θέματα εμπορικών σημάτων. Οποιαδήποτε χρήση που υπονοεί ότι ο Μίκυ ανήκει σε άλλο brand θα μπορούσε να αντιμετωπίσει δικαστικές προκλήσεις.

Κάποιοι εικάζουν ότι το καθεστώς του Steamboat Willie που αποτελεί δημόσιο κτήμα μπορεί να εμπνεύσει νέες "τουλάχιστον περίεργες" εμφανίσεις του Μίκυ και της Μίνι, όπως η αιματηρή ταινία τρόμου Winnie the Pooh που κυκλοφόρησε πέρυσι. Ωστόσο, η Disney στοχεύει να προστατεύσει την ακεραιότητα των χαρακτήρων της στη δημόσια φαντασία μέσω της συνεχούς προώθησης των μεταγενέστερων εκδόσεών τους στις ιστορίες και τα προϊόντα της εταιρείας.


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο

  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 38
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοφιλείς Ημέρες

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσιευμένες Εικόνες

Επιτελους, ενας "δικαστικος πολεμος" δεκαετιων φαινεται πως μαλλον εληξε.

Για οσους δεν γνωριζουν, η Disney χρησιμοποιει εδω και πολλα χρονια τις επαφες και επιρροη της ωστε να εχει και τους αντιστοιχους νομους υπερ της.

Πολυ διαφωτιστικο αρθρο παρακατω:

https://web.law.duke.edu/cspd/mickey/

  • Like 10
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 minute ago, Tetrabitos said:

Ωραία τότε μου ανήκει και εμένα. Θα λέω ότι είναι δικό μου, who's going to stop me.

Ο κωδικας και οι διαταξεις της κοινοκτημοσυνης.

Μπορεις να κανεις πολλα και διαφορα, οχι ομως να τον κατοχυρωσεις στο ονομα σου ως χαρακτηρα.

Οχι δηλαδη σε πολλες δυτικες χωρες οπως οι ΗΠΑ

https://fairuse.stanford.edu/overview/public-domain/welcome/

 

Υγ. Ειναι διαφορα τα εργα που ανοιγουν πλεον στο Public Domain και δεν αναφερονται παραπανω

https://en.wikipedia.org/wiki/2024_in_public_domain

  • Like 7
  • Thanks 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Κανονικά έπρεπε να έχει μπει στο public domain εδώ και 20 χρόνια, αλλά ένας νόμος στις ΗΠΑ επέκτεινε το copyright στα 90 χρόνια (από 70 που ήταν πριν):

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act

Εννοείται η ΕΕ συμμορφώθηκε με τας υποδείξεις αμέσως μετά, και ακολούθησαν οι περισσότερες χώρες.

Δεν δόθηκε κανένα αντάλλαγμα που να ενισχύει το public domain για αυτή τη σμίκρυνση του public domain, ήταν καθαρά νόμος που εξυπηρετούσε τη Disney.

Οπότε τώρα καταλάβατε γιατί κάθε φορά που μια ταινία της Disney μπαίνει στο public domain κάποιοι κοιτάνε πως θα την αλλάξουν ή θα τη διασκευάσουν με τρόπο που θα ενοχλεί όσο το δυνατόν περισσότερο τη Disney.

Επεξ/σία από kurkosdr
  • Like 5
  • Thanks 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Ήδη πολλοί ήξεραν ότι θα λήξουν τα πνευματικά δικαιώματα τώρα και έφτιαχναν τα δικά τους πράγματα.

πχ ένα ενδιαφέρον παιχνιδάκι που είδα και θα βγεί στο μέλλον

 

  • Like 9
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)
4 ώρες πριν, Goulam είπε

Ήδη πολλοί ήξεραν ότι θα λήξουν τα πνευματικά δικαιώματα τώρα και έφτιαχναν τα δικά τους πράγματα.

πχ ένα ενδιαφέρον παιχνιδάκι που είδα και θα βγεί στο μέλλον

καλα ενδιαφέρον δεν το λες ,αλλα αμα κρίνω απο κάτι άλλες μπουρδίτσες που παίζουνε τα μικρά και οι μεγάλοι μικροί έχει μέλλον και αυτό

Επεξ/σία από expert30
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

7 ώρες πριν, Diavolos666 είπε

Δεν έχει να χάσει κάτι ουσιαστικά. Δεν χάνει το trademark της απλώς το συγκεκριμένο κινούμενο σχέδιο είναι στο public domain που σημαίνει ότι η ιστορία του αλλά και το κάθε καρέ του κινουμένου σχεδίου είναι πλέον δημόσια. Μάλιστα σε public domain έμπαιναν πολύ νωρίτερα τα έργα από τον θάνατο του δημιουργού (νομίζω κάποτε ήταν 20~30 χρόνια από τον θάνατο του δημιουργού, ανάλογα την χώρα αλλά και πολύ πριν υπάρξουν νομικές διαδικασίες πνευματικών δικαιωμάτων).

Η Disney φρόντισε η δική της πνευματική ιδιοκτησία να παίρνει παράταση. Δεν έχει να θυμώσει για τίποτα, άλλωστε η ίδια έχτισε την αυτοκρατορία της βασισμένη στο public domain, μιας και οι μεγαλύτερες επιτυχίες της είναι από εκεί, αρκετές επιτυχίες της είναι από πνευματική ιδιοκτησία άλλου είτε τσάμπα είτε με άδεια (αν υπήρχαν ακόμα πνευματικά δικαιώματα).

Κάποιες από τις πιο σημαντικές ταινίες που έκανε και δεν της ανήκουν τα πνευματικά δικαιώματα είναι αυτές:

  • Η Παναγία των Παρισίων, είναι του Βίκτωρ Ουγκό από το 1831, το έκαναν ταινία κινουμένων σχεδίων το 1996
  • Ο Πίτερ Παν, είναι από το 1911 του J.M. Barrie, το έκαναν ταινία και πήραν άδεια μιας και έγινε το 1953 (η πρώτη τέλος πάντων) και υπήρχαν ακόμη πνευματικά δικαιώματα
  • Η Αλίκη στην χώρα των θαυμάτων, είναι του Lewis Carroll από το 1865, είναι σε public domain από το 1907
  • Η Πεντάμορφη και το Τέρας, έχει πολλές εκδοχές μιας και βασίζεται σε πολλές ιστορίες, η πρώτη ήταν το 1740 της Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve και το 1756 της Jeanne-Marie Leprince de Beaumont στην οποία βασίζεται και η ταινία της Disney το 1991
  • Η Πριγκίπισσα και ο Βάτραχος, είναι μία παραλλαγή του Frog Prince των αδερφών Grimm που πρωτοεκδόθηκε το 1812
  • Η Σταχτοπούτα, της οποίας η ιστορία έχει ρίζες από χιλιάδες χρόνια πριν από Ελλάδα, Αίγυπτο, Κίνα και άλλες πολλές χώρες, η κάθε μία με την εκδοχή της. Η Disney την έκανε ταινία το 1950.
  • Το Βιβλίο της Ζούγκλας, είναι του 1894, όταν η Disney έκανε την ταινία κινουμένων σχεδίων το 1967 δεν ήταν ακόμα σε public domain, αλλά πήραν άδεια για χρήση.
  • Η ωραία κοιμωμένη, είναι πάλι από τους αδερφούς Grimm το 1812, η Disney το έκανε ταινία κινουμένων σχεδίων το 1959
  • Η μικρή γοργόνα, είναι του Hans Christian Andersen το 1837, η Disney το έκανε ταινία κινουμένων σχεδίων το 1989
  • Η Χιονάτη και οι Εφτά Νάνοι, είναι μία ιστορία με Γερμανικές ρίζες, την κατέγραψαν οι αδερφοί Grimm το 1812, η Disney το έκανε ταινία το 1937

Και πολλές φορές αυτές οι ιστορίες (όπως των αδερφών Grimm) είναι καταγραφές από μύθους και δοξασίες που προϋπάρχουν, δηλαδή δεν τις δημιούργησαν οι ίδιοι αλλά ένωσαν τις ιστορίες που υπήρχαν και έκαναν μία οργανωμένη δουλειά και έδωσαν την δική τους εκδοχή. Αρκετές από αυτές τις ιστορίες δεν είναι τόσο φιλικές προς τα παιδιά και έχουν άσχημο τέλος γιατί οι ιστορίες είχαν και ως σκοπό να φοβίσουν τα παιδιά και τον κόσμο και να τους διδάξουν ένα μάθημα, αλλά η Disney έκανε παιδικές ταινίες οπότε ήταν πάντα με αίσιο τέλος.

κατατοπιστικότατος. Μια ερώτηση έχω. Αν το επανεκδώσει τότε δεν μπορεί αν έχει ξανά τα πνευματικά δικαιώματα;

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Δημιουργία νέου...