Η πτήση διήρκεσε λίγα λεπτά και έληξε με την -πρόωρη- καταστροφή του σκάφους

Πραγματοποιήθηκε λίγο μετά τις 16:30 ώρα Ελλάδας η πρώτη δοκιμαστική πτήση του Starship, του διαστημικού σκάφους με το οποίο η SpaceX φιλοδοξεί να συμβάλει στην επιστροφή της ανθρωπότητας στη Σελήνη και, μεταγενέστρα, στον Άρη. Διήρκεσε περίπου τέσσερα λεπτά και, παρότι δεν είχε ιδανική εξέλιξη, αποτελεί σημαντικό βήμα στην εξέλιξη του προγράμματος της εταιρίας του Ίλον Μασκ.

Η πτήση ήταν αρχικά προγραμματισμένη για την Δευτέρα, όμως στη διάρκεια της αντίστροφης μέτρησης είχε εντοπιστεί πρόβλημα στη συμπίεση των καυσίμων στο πρώτο σκέλος (booster), με αποτέλεσμα η πτήση να αναβληθεί για την Πέμπτη.

Η SpaceX εντόπισε και σήμερα κάποια θέματα με τη συμπίεση και εκτόνωση των καυσίμων, σταματώντας για μερικά λεπτά την αντίστροφη μέτρηση, στα 40 δευτερόλεπτα πριν την προγραμματισμένη εκτόξευση. Ο τρόπος διαχείρισης των καυσίμων στο Starship επιτρέπει στους υπεύθυνους να θέσουν σε αναμονή το σκάφος για διάστημα έως και 15 λεπτών χωρίς να χρειαστεί να ματαιώσουν την εκτόξευση. Το διάστημα αυτό φάνηκε πως ήταν επαρκές για τη διευθέτηση των δύο ζητημάτων που είχαν εντοπιστεί, καθώς περίπου πέντε λεπτά αργότερα το ρολόι επανήλθε στα 40 δευτερόλεπτα και η εκτόξευση προχώρησε κανονικά.

Σε κάθε εκτόξευση, ένας βασικός στόχος είναι να κατορθώσει το σκάφος να απομακρυνθεί από την εξέδρα και τη βάση, καθώς τυχόν αστοχία σε αυτό το στάδιο θα οδηγήσει όχι μόνο στην καταστροφή του διαστημοπλοίου, αλλά και των γύρω υποδομών.

Το Starship τα κατάφερε, αν και η γενική αίσθηση, όπως καταγράφεται σε διάφορα ειδησεογραφικά δίκτυα, είναι ότι το σκάφος ήταν κάπως "βαρύ" και αργό στην αρχή. Οι κάμερες που το ακολουθούσαν από το έδαφος, έδειχναν με σαφήνεια ότι δεν βρίσκονται σε λειτουργία ταυτόχρονα όλοι οι κινητήρες. Από τους συνολικά 33 που διαθέτει το SHB (Super Heavy Booster), τουλάχιστον 6 έδειχναν ανενεργοί, σε ένα στάδιο κατά το οποίο θεωρητικά το σκάφος χρειάζεται όλη την ισχύ του.

Πάντως, το Starship μπόρεσε να αντέξει και στο χρονικό σημείο MAX Q, όταν δηλαδή το σκάφος δέχεται τις μέγιστες αεροδυναμικές πιέσεις στη διάρκεια της πτήσης του, γεγονός που έγινε δεκτό με ενθουσιασμό από τον κόσμο που παρακολουθούσε από τη βάση της SpaceX.

Tα προβλήματα για την πτήση ξεκίνησαν λίγο μετά, καθώς η προγραμματισμένη αποσύνδεση του κυρίως σκάφους από τον πύραυλο δεν ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Η εικόνα γύρισε στην εσωτερική κάμερα που παρακολουθούσε τους κινητήρες του δευτέρου σταδίου, όμως η πολυπόθητη αποσύνδεση δεν ερχόταν.

Λίγο μετά, οι κάμερες που παρακολουθούσαν το Starship από το έδαφος έδειξαν το σκάφος να περιέρχεται σε κατάσταση περιστροφής, με τα αυτόματα συστήματα να επιχειρούν να το σταθεροποιήσουν. Αυτό, αποδείχτηκε αδύνατο και μερικά δευτερόλεπτα αργότερα, με το σκάφος ανεξέλεγκτο, δόθηκε η εντολή αυτοκαταστροφής.

image.gif.b2e8091aa0e7ad59d6569cbe9ec782b5.gif

Η πρώτη πτήση του Starship δεν είχε την κατάληξη που θα ήλπιζε η SpaceX και οι φίλοι της εξερεύνησης του διαστήματος, όμως εκτιμάται ότι συγκεντρώθηκαν χρήσιμα στοιχεία από τη συμπεριφορά του σκάφους. Το Starship, ακόμη και σε αυτό το στάδιο, είναι ο ισχυρότερος πύραυλος που εκτοξεύτηκε ποτέ (ισχυρότερος ακόμη και από τα πυραυλικά συστήματα που χρησιμοποίησε και χρησιμοποιεί η NASA για τα προγράμματα Apollo και Artemis). Η SpaceX έχει καταγεγραμμένο ιστορικό ταχείας ενσωμάτωσης των δεδομένων που συγκεντρώνει ακόμη και από -αισθητά πιο "αποτυχημένες"- απόπειρες όπως η σημερινή, ενώ έχει ήδη μια νέα, βελτιωμένη εκδοχή του Starship έτοιμη. 

Πάντως, η επόμενη φορά που θα δούμε το Starship στην εξέδρα εκτόξευσης απέχει κάποιους μήνες, σύμφωνα με τον Ίλον Μασκ, ο οποίος όμως μέσω Twitter χαιρέτισε την προσπάθεια της SpaceX, παρότι κατέληξε σε μια "μη προγραμματισμένη, ταχεία αποσυναρμολόγηση".

Η συνέχεια αναμένεται με ενδιαφέρον.

  • Like 27
  • Thanks 2