Το ζήτημα του πώς και από πού συγκεντρώνουν τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης το υλικό βάσει του οποίου εκπαιδεύονται και παράγουν αποτελέσματα προκαλεί ενστάσεις όχι μόνο σε πολυεθνικές, αλλά και άτομα.

Ο Πολ Σκάι Λέρμαν, ηθοποιός φωνής, ανέλαβε μια δουλειά το 2020, στο πλαίσιο της οποίας νόμιζε ότι παρείχε στον πελάτη κάποια δείγματα της φωνής του, τα οποία θα χρησιμοποιούνταν εφάπαξ. Χρόνια αργότερα, υποστηρίζει ότι άκουσε τη φωνή του να αφηγείται τα τεκταινόμενα σε βίντεο στο YouTube, και αργότερα σε podcast, παρότι ο ίδιος δεν είχε συνεργαστεί ποτέ με τις συγκεκριμένες εκπομπές.

Τώρα ο Λέρμαν, από κοινού με τη συνάδελφό του, Λίνια Σέιτζ, κινούνται νομικά εναντίον της εταιρίας ανάπτυξης μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης Lovo, υποστηρίζοντας ότι τους προσέλαβε για την παροχή φωνητικού υλικού περιγράφοντας ψευδώς το πλαίσιο της συνεργασίας τους, προκειμένου να πουλήσει στη συνέχεια περιεχόμενο εκφωνημένο με τις φωνές τους, όπως είχε δημιουργηθεί από μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης. Η Lovo, που εδρεύει στο Μπέρκλεϊ της Καλιφόρνια, διαφημίζει τη διάθεση φωνητικής τεχνολογίας από τεχνητή νοημοσύνη, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διαφημιστικούς ή εκπαιδευτικούς σκοπούς, καθώς και για παρουσιάσεις προϊόντων.

Ο Λέρμαν και η Σέιτζ με την προσφυγή τους ζητούν να τους αναγνωριστεί καθεστώς ομαδικής αγωγής, ώστε να συμμετάσχουν και άλλοι άνθρωποι "οι φωνές ή/και οι ταυτότητες των οποίον εκλάπησαν και χρησιμοποιήθηκαν", σύμφωνα με το κείμενο της αγωγής που κατατέθηκε σε δικαστήριο της Νότιας Περιφέρειας της Νέας Υόρκης.

Η εξέλιξη αυτή έρχεται να προστεθεί σε σειρά πρόσφατων προσφυγών, σε βάρος διαφόρων τεχνολογικών εταιριών, από συγγραφείς και καλλιτέχνες που υποστηρίζουν ότι το έργο τους χρησιμοποιείται χωρίς πρότερη άδεια για την εκπαίδευση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης τα οποία στην πορεία θα μπορούσαν να τους ανταγωνίζονται. Αυτού του είδους οι αγωγές έρχονται να ενισχύσουν ένα αυξανόμενο κύμα ανησυχιών σχετικά με το πώς η εκπαίδευση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης, που απαιτεί τεράστιους όγκους δεδομένων, θα μπορούσε να προσκρούσει στη νομοθεσία σχετικά με τα πνευματικά και εμπορικά δικαιώματα.

Το Μάιο του 2020, όπως υποστηρίζει ο Λέρμαν, έγινε αποδέκτης μέσω της ιστοσελίδας Fiverr πρότασης συνεργασίας από λογαριασμό με την ονομασία "User25199087". Όταν ζήτησε να μάθει για ποιο σκοπό θα χρησιμοποιούταν το φωνητικό δείγμα, η απάντηση ήταν "αποκλειστικά για ακαδημαϊκούς ερευνητικούς σκοπούς", σύμφωνα με την αγωγή. Πληρώθηκε για τη δουλειά αυτή το ποσό των 1.200 δολαρίων.

Δύο χρόνια αργότερα, ο Λέρμαν έπεσε τυχαία σε βίντεο στο YouTube που ακουγόταν σαν να το εκφωνούσε ο ίδιος, παρότι δεν είχε την παραμικρή συμμετοχή στη δημιουργία του. Αργότερα, τον Ιούνιο του 2023, ο Λέρμαν υποστηρίζει πως άκουσε τη φωνή του να χρησιμοποιείται σε podcast σχετικά με τους κινδύνους των τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης.

Αντίστοιχα, στη Σέιτζ προτάθηκε δουλειά μέσω του Fiverr το 2019, για τη δημιουργία "δοκιμαστικών σεναρίων για διαφημίσεις στο ραδιόφωνο", που όπως ενημερώθηκε "δεν θα διακινούνταν παραπέρα", σύμφωνα με την αγωγή. Πληρώθηκε το ποσό των 400 δολαρίων.

Η Σέιτζ υποστηρίζει ότι αργότερα εντόπισε τη φωνή της σε βίντεο στο YouTube και συγκεκριμένα σε ηχογράφηση επενδυτή της Lovo, όπου επιδεικνυόταν η τεχνολογία που παρείχε η εταιρία.

Λέρμαν και Σέιτζ υποστηρίζουν ότι τα άτομα που επικοινώνησαν μαζί τους μέσω Fiverr ήταν υπάλληλοι της Lovo που ψευδώς περιέγραψαν το πού θα χρησιμοποιούνταν τα φωνητικά δείγματα και στη συνέχεια πούλησαν ή συγκέντρωσαν χρήματα εκμεταλλευόμενοι εκδοχές των φωνών τους που είχαν δημιουργηθεί από μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης.

"Για να μην υπάρχουν παρανοήσεις, τα προϊόντα που αγοράζουν οι πελάτες της LOVO είναι κλεμμένη περιουσία. Είναι φωνές τις οποίες έκλεψε η LOVO και διακίνησε εμπορικά η LOVO έχοντας εξασφαλίσει το υλικό με παραπλανητικό τρόπο", αναφέρει η αγωγή.

Οι ηθοποιοί διεκδικούν περισσότερα από 5 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημίωση, καθώς και δικαστική εντολή που θα απαγορεύει στη Lovo να συνεχίσει να χρησιμοποιεί τις φωνές τους.

  • Haha 6