Από την αρχή της ανάπτυξης του Διαδικτύου έως και σήμερα, το θέμα του Spamming παραμένει ένα από τα κεντρικότερα ζητήματα τα οποία καλούνται να αντιμετωπίσουν οι χρήστες, οι network administrators, οι υπηρεσίες e-mail, αλλά ακόμα και οι διαχειριστές σε δημόσια fora.

 

Μία από τις πλέον αποτελεσματικές λύσεις που έχουν βρεθεί για την καταπολέμηση του φαινομένου, είναι το CAPTCHA. Τα αρχικά του σημαίνουν "Completely Automated Public Turing Test to Tell Computers and Humans Apart" δηλαδή ένα πλήρως αυτοματοποιημένο δημόσιο Turing test το οποίο ξεχωρίζει μεταξύ Υπολογιστών και Ανθρώπων.

 

Το CAPTCHA συνήθως εφαρμόζεται κατά τη διαδικασία ανοίγματος λογαριασμών από χρήστες, ώστε να εξακριβώνει ότι αυτοί είναι άνθρωποι και όχι αυτοματοποιημένα προγράμματα που τρέχουν σε Η/Υ (γνωστά και ως bots).

 

Η λειτουργία του βασίζεται σε αντίστροφο Turing test (test που μετράει την "ευφυία των Η/Υ") όπου ένα πρόγραμμα Η/Υ προβάλει μία μικρή σειρά από στρεβλωμένους χαρακτήρες που αποτελείται από αριθμούς, γράμματα ή σύμβολα, και ο άνθρωπος πρέπει να γράψει σε ένα κουτάκι την σωστή σειρά με στοιχεία - όπως την διακρίνει. Η θεωρία προβλέπει ότι ένα bot είναι ανίκανο στο να διακρίνει τις παραμορφώσεις και έτσι είναι εξίσου ανίκανο να προβεί σε αυτοματοποιημένες εγγραφές λογαριασμών (οι οποίοι στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθούν για spamming). Ο άνθρωπος, όντας ευφυής, θα διακρίνει τις παραμορφώσεις και έτσι θα προχωρήσει κανονικά στη διαδικασία εγγραφής.

 

Στην αρχή το CAPTCHA εφαρμόζονταν με σχετικά μικρές στρεβλώσεις αλλά η αυξανόμενη εξέλιξη στα προγράμματα bot ανάγκασε τις εταιρίες να εξελίξουν περετέρω τις στρεβλώσεις σε χαρακτήρες ώστε να γίνουν δυσανάγνωστοι από τα bots. Μάλιστα, πολλές φορές, οι στρεβλωμένοι χαρακτήρες δεν διακρίνονται πλέον ούτε από τον μέσο χρήστη. Για να λυθεί αυτό το πρόβλημα υπάρχει η διαδικασία της "ανανέωσης" ώστε ο άνθρωπος να έχει μία δεύτερη ή τρίτη ευκαιρία μέχρι τελικώς να βρεί ένα set χαρακτήρων το οποίο και ο ίδιος να μπορεί να αναγνωρίσει.

 

Όμως το "σύστημα" του CAPTCHA φαίνεται να "καταρρέει" από άποψη αποτελεσματικότητας. Spammers, σε συνδιασμό με υψηλών ικανοτήτων προγραμματιστές που χρησιμοποιούν αλγόριθμους τεχνητής ευφυίας, έχουν αρχίσει και κάνουν σημαντική πρόοδο στον αυτοματισμό της διαφήμισης ακόμα και σε συστήματα τα οποία έχουν ενσωματωμένο το CAPTCHA. Τον Φεβρουάριο μόνο, τα spam e-mails από το Gmail ανέβηκαν από το 1.3% στο 2.6%, που αποτελεί διπλασιασμό του ποσοστού.

 

Σύμφωνα με την Websense, που ειδικεύεται σε θέματα ασφαλείας, το "σπάσιμο" σε CAPTCHAs εντοπίστηκε σε 2 hosts οι οποίοι έκαναν χιλιάδες μηχανοποιημένες προσπάθειες έναντι της διαδικασίας εγγραφής του Google κατά τις οποίες ήταν επιτυχείς σε ποσοστό 20%. Το ποσοστό του 20% κρίνεται ως πολύ μεγάλο γιατί στην περίπτωση όπου ένα bot επιχειρήσει 1.000.000 εγγραφές νέων λογαριασμών Gmail, τότε θα έχει καταφέρει να δημιουργήσει 200.000 νέους λογαριασμούς Gmail.

 

Ανεπηρέαστη δεν είναι ούτε η Microsoft αφού το CAPTCHA που εφαρμόζει στο Windows Live Mail, δείχνει να έχει σπάσει και αυτό - μάλιστα, σύμφωνα με τη Websense, από το ίδιο γκρούπ ατόμων - και με επιτυχία που κυμαίνεται μεταξύ 30% και 35% - ποσοστό πρωτοφανές.

 

Σύμφωνα με αναλυτές της βιομηχανίας και ειδικούς στο spamming, είναι πλέον θέμα χρόνου πρίν τα CAPTCHA ηττηθούν κατά κράτος και καταστούν άχρηστα - γεγονός που θα έχει αρκετά αρνητικές συνέπειες. Προς το παρόν φαίνεται ότι οι ευφυείς αλγόριθμοι που τα "σπάνε" αποτελούν προνόμιο λίγων, όμως αυτό δεν αποτρέπει σε τίποτα τη μελλοντική διάδοσή τους.

 

Σε κάθε περίπτωση το μέλλον προδιαγράφεται λαμπρό για την Τεχνητή Νοημοσύνη η οποία θα είναι είτε στο πλευρό του ανθρώπου, προσπαθώντας να ανιχνεύσει και να καταστρέψει το spam, είτε εναντίον του, χρησιμοποιούμενη με ολοένα και πιό πονηρούς τρόπους προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος της αθέμιτης διαφημιστικής προώθησης.

 

Source.png Πηγή: computerworld [1] [2] ,Wikipedia

Source.png Πηγή: adslgr.com