Έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά σοβαρών ζητημάτων που πλήττουν εδώ και χρόνια το κύρος της εταιρίας

To νέο πρόβλημα εντοπίστηκε σε γραμμή παραγωγής των 737 Max,  υποχρεώνοντας τη Boeing να καθυστερήσει την παράδοση περίπου 50 αεροσκαφών.

Το πρόβλημα αποκαλύφθηκε σε υπόμνημα που στάλθηκε στους εργαζομένους της Boeing την Κυριακή από το Σταν Ντιλ, τον επικεφαλής της διεύθυνσης εμπορικών αεροσκαφών της εταιρίας. Υπάλληλος της προμηθεύτριας εταιρίας Spirit AeroSystems, η οποία κατασκευάζει τις ατράκτους των 737 Max, ενημέρωσε τη Boeing ότι δύο τρύπες ενδέχεται να μην ανοίχτηκαν απόλυτα σύμφωνα με τις προδιαγραφές της Boeing, όπως αναφέρει ο Ντιλ στο υπόμνημα.

Παρότι η αστοχία αυτή φαίνεται πως δεν επηρεάζει την ασφάλεια των αεροσκαφών, και όλα τα 737 μπορούν να συνεχίσουν να πετούν κανονικά, η εξέλιξη αυτή συνιστά ένα ακόμη πλήγμα στο κύρος της Boeing, το οποίο έχει δεχτεί αλλεπάλληλα χτυπήματα τα τελευταία πέντε χρόνια, με πιο πρόσφατο το τρομακτικό περιστατικό που καταγράφηκε σε ένα 737 Max 9, στις 5 Ιανουαρίου.

Το αεροσκάφος, το οποίο ανήκε στην Alaska Airlines και πραγματοποιούσε προγραμματισμένη πτήση, υπέστη αποσυμπίεση της καμπίνας των επιβατών, όταν έχασε ολόκληρη έξοδο κινδύνου, η οποία συμπαρέσυρε και τμήμα της ατράκτου, ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν σε άνοδο. Παρότι τα ακριβή αίτια του ατυχήματος δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστά, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Ντέιβιντ Καλχούν, σε δηλώσεις του προς επενδυτές την περασμένη Τετάρτη ανέφερε ότι "Εμείς προκαλέσαμε το πρόβλημα, το καταλαβαίνουμε αυτό".

 Σε μια προσπάθεια περιορισμού των εξόδων, η Boeing επέλεξε τα τελευταία χρόνια να στηρίζεται όλο και περισσότερο σε εξωτερικούς προμηθευτές για τη συναρμολόγηση βασικών στοιχείων των αεροσκαφών της. Η Spirit AeroSystems, για παράδειγμα, κατασκευάζει τις ατράκτους και σε ορισμένες περιπτώσεις τα πιλοτήρια, αφήνοντας στη Boeing μόνο την τελική συναρμολόγηση των αεροσκαφών που φέρουν το όνομά της.

Ο Ντιλ, όμως, στο υπόμνημά του αναγνωρίζει ότι το θέμα δεν αφορά μόνο τους προμηθευτές, καθώς προβλήματα έχουν εντοπιστεί και σε αεροσκάφη που έχουν βγει από τις γραμμές παραγωγής της ίδιας της Boeing.

Η εταιρία υποχρεώθηκε να αναστείλει τις παραδόσεις αεροσκαφών σε διάφορες περιπτώσεις τα τελευταία χρόνια, για παραγγελίες που αφορούσαν τόσο το Max όσο και το 787 Dreamliner, λόγω του ότι έλεγχοι εντόπισαν ότι τα αεροσκάφη δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές κατασκευής που είχε θέσει η ίδια η εταιρία. Αυτές οι αναστολές δημιούργησαν θέματα στους πελάτες της εταιρίες, που περίμεναν τα αεροσκάφη, ενώ προκάλεσαν σοβαρή οικονομική ζημιά στη Boeing. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η εταιρία ανακοίνωση ζημιές της τάξης των 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2023, ανεβάζοντας έτσι το σύνολο των ζημιών της κατά τα τελευταία πέντε χρόνια στα 26,7 δισεκατομμύρια δολάρια.

Μόλις τον περασμένο μήνα, δύο βασικοί πελάτες της εταιρίας, η United Airlines και η Southwest Airlines δήλωσαν ότι δεν υπολόγιζαν πλέον στην παράδοση των παραγγελιών που τους είχε υποσχεθεί η Boeing. Η Southwest ανέμενε να παραλάβει αεροσκάφη τύπου 737 Max 7, ενώ η United είχε παραγγείλει αεροσκάφη τύπου Max 10. Κανένας από τους δύο τύπους δεν έχει λάβει ακόμη έγκριση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπλοΐας για τη μεταφορά επιβατών.

Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της United, Σκοτ Κέρμπι, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι το συμβάν με το αεροσκάφος της Alaska Air ήταν "η σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι" ως προς τη δυνατότητα της εταιρίας του να προχωρήσει με τα σχέδια παραλαβής των Max 10 μέσα στο 2024, όπως προβλεπόταν αρχικά.

Υπενθυμίζεται ότι το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η Boeing ήταν ένα σχεδιαστικό σφάλμα στο 737 Max που προκάλεσε τη συντριβή δύο αεροσκαφών, το πρώτο τον Οκτώβριο του 2018 και το δεύτερο το Μάρτιο του 2019, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους συνολικά 346 άνθρωποι και τα αεροσκάφη αυτού του τύπου να καθηλωθούν στο έδαφος επί 20 μήνες.

 

  • Like 2
  • Sad 2