Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων (EV) βρίσκονται σε διαρκή άνοδο, σε μία προσπάθεια να ενισχύσει την παραγωγική της ικανότητα για να καλύψει τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς σε μπαταρίες και να μειώσει την εξάρτηση της από Ασιατικές χώρες όπως η Κίνα, η Ιαπωνία και η Νότιος Κορέα, η Ευρώπη αποφάσισε να επενδύσει στις δικές της δυνάμεις.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του μη κυβερνητικού οργανισμού Transport & Environment, από τον Μάιο του 2021, έχουν κατασκευαστεί ή βρίσκονται σε φάση κατασκευής 38 μεγάλα εργοστάσια (gigafactories) παραγωγής κυψελών μπαταριών στην Ευρώπη και στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Από τα 38 έργα, για την ώρα έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση τα 17, με το ποσό της χρηματοδότησης να εκτιμάται ότι βρίσκεται κάπου κοντά στα 30 δισεκατομμύρια δολάρια. Αναφερόμαστε τόσο σε ιδιωτική όσο και σε δημόσια χρηματοδότηση, συμπεριλαμβανομένου και του Gigafactory της Tesla στο Βερολίνο, για το οποίο η Αμερικάνικη εταιρεία έλαβε 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια από το Γερμανικό κράτος. Τα υπόλοιπα έργα έχουν εξασφαλίσει μερική χρηματοδότηση που φτάνει περίπου τα $16,8 δισεκατομμύρια. Ανάμεσα σε αυτά περιλαμβάνονται και πολλά κρατικά εγχειρήματα και έργα, κάτι που αποτελεί κλειδί για την Ευρωπαϊκή αυτάρκεια, όπως είναι η Verkor στη Γαλλία, η Britishvolt στο Ηνωμένο Βασίλειο, η Italvolt στην Ιταλία, η Basquevolt-Nabatt στην Ισπανία και η Freyr στη Νορβηγία.

Πρόσφατα επίσης ανακοινώθηκαν 11 ακόμα μεγάλα εργοστάσια παραγωγής κυψελών μπαταριών χωρίς ωστόσο να έχουν συγκεκριμενοποιηθεί κάποιες σημαντικές δεσμεύσεις, όπως η τοποθεσία, η παραγωγική τους ικανότητα ή οι επενδύσεις. Σε κάθε περίπτωση, αν κατασκευαστούν και τα 38 Ευρωπαϊκά gigafactories, η παραγωγή κυψελών μπαταριών θα μπορούσε να φτάσει τις 462 GWh το 2025 και τις 1.144 GWh το 2030 - δηλαδή 13 φορές υψηλότερη από την τρέχουσα παραγωγική ικανότητα της Ευρώπης που φτάνει μόλις τις 87 GWh το 2021. Σύμφωνα με την ανάλυση του οργανισμού Transport & Environment, αν τεθούν σε λειτουργία και τα 38 εργοστάσια, η Ευρώπη θα είναι υπεύθυνη για το ένα πέμπτο (1/5) της παγκόσμιας παραγωγής κυψελών μπαταριών έως το 2025, με την Ευρώπη να βρίσκεται στη 2η θέση στη παγκόσμια κατάταξη μετά την Κίνα.

Παρόλα αυτά, την ώρα που η εκτιμώμενη συνολική παραγωγή των περίπου 1100 GWh θα επέτρεπε στην Ευρώπη να τροφοδοτήσει άνω του 90% όλων των νέων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι 2030, οποιαδήποτε επιβράδυνση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα έθετε σε κίνδυνο την ευκαιρία της να γίνει παγκόσμιος ηγέτης. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να υπάρξουν και άλλες πρωτοβουλίες μείωσης των εκπομπών CO2 και να δοθούν κίνητρα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να κλιμακώσουν την παραγωγή και τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων έως τουλάχιστον μέχρι το 2030 επίσης.

  • Like 5
  • Thanks 1