Προς το περιεχόμενο

Το thread της SpaceX. (10 χρονια μετα την πιο κομβικη της στιγμη)


sattack

Προτεινόμενες αναρτήσεις

Όταν είσαι τόσο πολύ πετυχημένος, νομίζει ο κόσμος ότι όλα είναι εύκολα...

Η ULA , αυτή η τεράστια εταιρεία που προέκυψε απο την ένωση της Lockheed Martin και της Boeing (η οποία στην παρούσα μορφή της ουσιαστικά έχει φτιάξει τα πάντα από τα αμερικανικά διαστημοπλοια μιας και τώρα έχει πλέον απορροφήσει όλες τις άλλες εταιρείες που είχαν φτιάξει κατι, δηλαδή τις McDonnell (Douglas) που εφτιαξε τα Mercury και Gemini capsule, τη North American Aviation / Rockwell που εφτιαξε τα Apollo command and service module, και το the Space Shuttle orbiter και ολες αυτες μαζι τον Saturn V rocket. Χωρια τον ISS, χωρια το SLS (αυτο το τελευταιο βεβαια δεν ειναι ακριβως παρασημο...), 

H ULA λοιπόν, που για 20 χρονια έφτιαχνε πυραύλους με ρωσικους πυραυλοκινητηρες, και μόλις η Αμερική αποφάσισε ότι δεν πρέπει να εξαρτάται από τους Ρώσους και απαγόρευσε πλέον την αγορά άλλων ρωσικών κινητήρων, αναγκαστικά στράφηκε στους πυραυλοκινητηρες που θα ανεπτυσε η Blue Origin του Bezos (και για τον δικό της πυραυλο New Glenn).

O πύραυλος της ULA θα ήταν ο Vulcan και θα έπρεπε να πετύχει πρώτα 2 δοκιμαστικές πτήσεις για να πάρει πιστοποίηση από τη Nasa και από την US Space Force να πετάξει σημαντικές αποστολές. Η ανάγκη της Αμερικης να έχει και 2ο παροχο (μετά τη μοναδική τα τελευταία χρονια SpaceX) καθώς και το γιγαντο μέγεθος ή ιστορία και το λόμπι της ULA, έκαναν τους Αμερικανους να της δώσουν ήδη 35 αποστολές για μια 5ετια. Αρκεί να πετυχαιναν οι δοκιμές....

Εν τω μεταξύ αυτός ο κινητήρας της Blue Origin, σαν το γεφύρι της Άρτας, χρονια και χρονια και ακόμα τίποτα. 4 χρονια καθυστέρηση έχει ήδη. Τον Vulcan τον σχεδιαζουν από το 2014, το πρόγραμμα έλεγε 2020, και τώρα ετοιμαζοντουσαν επιτέλους να κάνουν την 1η δοκιμαστική πτήση το Μάιο. 

Το αποτέλεσμα?

Διαρροή Υδρογόνου λένε. Ακόμα δεν ξέρουν από που...

Βράσε ορυζα... θα πάει ποιος ξέρει πόσο πίσω πάλι όλο το πρόγραμμα. 

Εντωμεταξύ , το σχέδιο της Blue Origin είναι να έχουν μεγάλους πυραυλοκινητηρες μεθανίου BE-4 , και ο πύραυλος Vulcan που ειναι στην κατηγορία του SpaceX Falcon να χρειάζεται μόνο 2 τέτοιους.

Ας συγκρίνουμε με το σχέδιο της SpaceX που το έχω αναφέρει εδώ και τόσα πολλά χρόνια που έχει 9 κινητήρες στον πυραυλο Falcon και ας βγάλουμε τα συμπεράσματα μας για το πως θα πάει αυτό με την αξιοπιστία από μόνο 2 κινητήρες...

(O πύραυλος της Blue Origin New Glenn θα έχει 7, θα είναι μονός και θα είναι στην κατηγορία του SpaceX Falcon Heavy που είναι τριπλός και έχει 3x9=27 κινητήρες, αλλά η τύχη του αγνοείται επιδεικτικά...)

Στις 25/11/2018 στις 3:04 ΜΜ, sattack είπε

 

Μερικα ακομα στοιχεια για την απιστευτη κατασκευη που o Musk εθεσε ως στοχο και το εχει ηδη κανει η SpaceX στους Falcon:

Οι κινητηρες Merlin εκτος απο το ρεκορ αποδοτικοτητας ειναι οι πιο αξιοπιστοι ever.

- Αν παρολα αυτα 1 εκραγει, οι υπολοιποι 8 δεν θα παθουν τιποτα !

- 1 απο τους 9 μπορει να σταματησει ακομα και απο την αρχη της εκτοξευσης, και ο Falcon9 παρολα αυτα θα απογειωθει κανονικα !

- αν περασουν 90sec απο την εκτοξευση, μπορει να σταματησει και 2ος και παλι η απογειωση να συνεχιστει κανονικα !

- Μερος της πιστοποιησης ποιοτητας των κινητηρων ειναι να πετανε ενα μεταλλικο μπουλονι μεσα στις σωληνωσεις καυσιμου και οξειδωτικου την ωρα που ο κινητηρας δουλευει και αυτος κανονικα μπορει να συνεχισει να δουλευει χωρις να εκραγει!

https://www.airspacemag.com/space/is-spacex-changing-the-rocket-equation-132285884/?page=2

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Απαντ. 773
  • Δημ.
  • Τελ. απάντηση

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Συχνή συμμετοχή στο θέμα

Δημοσιευμένες Εικόνες

Νέα προγραμματισμένη ημερομηνία δοκιμαστικής πτήσης Starship Πέμπτη με χρονικό παράθυρο 62 λεπτών 4:28 μ.μ. με 5:30 μ.μ. ώρα Ελλάδας.

Το stream θα ξεκινήσει 45 λεπτά πριν την εκτόξευση.

 

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Απο την μία, ήθελα να δουλέψει όλο σύμφωνα με το σχέδιο. Απο την άλλη, οταν στη απογείωση χάνεις 4-5 κινητήρες και εναν επιπλεον που τελικά επανήλεθε 2 λεπτά αργότερα (ασχετα με αν το οχημα μπορει να αντεπεξέλθει ή όχι) θελω να φωνάξω "go back to the drawing board". Να βεβαιωθούμε οτι το Superheavy δεν δημιουργεί προβλήματα και μετά σκάμε για το separation. 

Κρίμα. 

Επεξ/σία από Skrobo
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Super Moderators

H αίσθηση που είχα, παρακολουθώντας ήταν η ίδια με αυτή που διαβάζω σε πολλά μεγάλα δίκτα (και το αναφέρω και στη σχετική είδηση που ανέβηκε προ ολίγου), ήταν βαρύ το σκάφος.

Εντωμεταξύ, κάποια στιγμή είδα ξεκάθαρα να φεύγουν κομμάτια από το SHB, χαμηλά στην ποδιά, μάλλον, αλλά δεν βρήκα ακόμη πληροφορίες γι' αυτό.

Προφανώς επίτευγμα είναι, αλλά επίσης προφανώς τέτοιο ποσοστό αστοχίας κινητήρων  (κι ας τα κατάφερε, σημαντικό πολύ, να απομακρυνθεί από την εξέδρα, τυχόν αστοχία εκεί θα έριχνε το πρόγραμμα πολύ πίσω) νομίζω πρέπει να τους προβληματίσει, πολύ περισσότερο από την αποτυχία στο separation.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Super Moderators

Ιδανικά δεν πήγε, σε καμία περίπτωση. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση, και μόνο η κατάληξη που είχε, αρκεί.

Όμως, βγήκαν κάποια χρήσιμα συμπεράσματα, κι όσο περνάει ο καιρός θα προκύπτουν κι άλλα. Ο πύργος εκτόξευσης τα πήγε καλά, η βάση άντεξε, οριακά, αλλά σε συνδυασμό με τον τεράστιο αριθμό κινητήρων και τις δυνάμεις που αναπτύχθηκαν, προκλήθηκε πρόβλημα. Όλο αυτό το σύννεφο που είδαμε κατά την απογείωση (φαινόταν κι από το χρώμα) δεν ήταν καυσαέρια μόνο, το έδαφος κάτω από τη βάση σκάφτηκε, όλα αυτά τα χώματα, πέτρες κτλ. κάπου κατέληξαν και, αν κρίνουμε από τις αστοχίες 6 κινητήρων στους 33, είναι ένα ζήτημα που πρέπει να λυθεί κατά προτεραιότητα. 

Όσες βελτιώσεις και να επιφέρεις στο σκάφος, αν σκάβει το έδαφος και τα χώματα/πέτρες μπαίνουν στους κινητήρες, δεν κάνεις τίποτε.

Επίσης, αξιοσημείωτη είναι και η αντοχή που επέδειξε το Starship όταν τα πράγματα στράβωσαν. Δεν διαλύθηκε από τις δυνάμεις που αναπτύχθηκαν (πόσο ακόμη θα άντεχε, άγνωστο, αλλά είναι ένα ενδιαφέρον στοιχείο).

Αυτή τη στιγμή, με τα όσα ξέρουμε, το ζήτημα της βάσης εκτόξευσης πρέπει να πάρει προτεραιότητα, ενδεχομένως να δουν πώς μπορούν να προσαρμόσουν τα συστήματα της NASA.

Η SpaceX έτσι κινείται, δοκιμάζει πολλά πράγματα, συχνά. Οργανισμοί όπως η NASA και η ESA δεν έχουν τέτοια ανοχή στην αστοχία, αλλά αντίστοιχα κινούνται και με πολύ βραδύτερους ρυθμούς.

Κριτική στάση χρειάζεται, όχι απαξίωση.

  • Like 4
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημοσ. (επεξεργασμένο)

Δεν βλέπω να ξαναδοκιμάζουν προτού φτιάξουν τον χώρο εκτόξευσης. Χρειάζεται τόσο σοβαρή τάφρος κάτω από την βάση όσο και σύστημα εκτόξευσης νερού (για προστασία του οχήματος και του πύργου από τον ήχο). Θα έβαζα στοίχημα πως κάποιοι από τους κινητήρες βγήκαν εκτός ακριβώς λόγω της έλλειψης αυτών των δύο.

Water deluge ξέρω πως ήταν σχεδιασμένο να εγκατασταθεί στο μέλλον, αλλά τα παιδιά της SpaceX υπέθεταν πως θα μπορούσαν να γλυτώσουν τις σοβαρές και χρονοβόρες χωματουργικές εργασίες που χρειάζονται για να φτιαχτεί τάφρος όπως αυτές στην Φλόριντα που έχει αντίστοιχες συνθήκες. Από την εκτόξευση αυτή, καθίσταται προφανές πως υπέθεσαν λάθος.

Και βασικά, δεν παίζει να τους αφήσουν να εκτοξεύσουν ξανά αν δεν τον φτιάξουν πρώτα. Ειδικά με το νέφος χώματος και τσιμέντου να πέφτει σε κατοικημένες περιοχές πολλά χιλιόμετρα μακριά..

Από εκεί και πέρα, προσωπικά νομίζω πως η εκτόξευση πήγε αρκετά καλά, δεδομένων των συνθηκών. Το γεγονός πως το όχημα πέρασε το σημείο Q (δλδ το σημείο κατά την πτήση που δέχεται το σκάφος τον μεγαλύτερο αεροδυναμικό φόρτο) αλώβητο είναι πολύ σημαντικό. Και σίγουρα θα έχουν μαζέψει πολλά δεδομένα προς μελέτη για το μέλλον.

Επεξ/σία από Dante80
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Με ποιον τρόπο έγινε η αυτοκαταστροφή του σκάφους?

Υπάρχουν εκρηκτικά τοποθετημένα για αυτόν τον λόγο ή εκμεταλεύονται τα καύσιμα που υπάρχουν ήδη μέσα και τα πυροδοτούν?

Λίγο τρομακτικό πάντως μου φαίνεται να υπάρχει "κουμπί αυτοκαταστροφής" που έτσι απλά κάνει έκρηξη. Νόμιζα ότι αυτά υπάρχουν μόνο στα καρτούν και στις ταινίες

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Εμενα αυτο που μου εκανε πραγματικα εντύπωση ηταν οτι μετα την καταστροφή ολοι χειροκροτούσαν και ζητωκραυγαζαν, εκει κόλλησα και δεν καταλάβαινα τι ακριβώς γίνεται.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

  • Super Moderators
27 λεπτά πριν, cthulhucarbide είπε

Με ποιον τρόπο έγινε η αυτοκαταστροφή του σκάφους?

Υπάρχουν εκρηκτικά τοποθετημένα για αυτόν τον λόγο ή εκμεταλεύονται τα καύσιμα που υπάρχουν ήδη μέσα και τα πυροδοτούν?

Λίγο τρομακτικό πάντως μου φαίνεται να υπάρχει "κουμπί αυτοκαταστροφής" που έτσι απλά κάνει έκρηξη. Νόμιζα ότι αυτά υπάρχουν μόνο στα καρτούν και στις ταινίες

Yπάρχουν εκρηκτικά τοποθετημένα κατά μήκος όλου του σκάφους.

  • Like 1
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

35 λεπτά πριν, NikosKallithea είπε

Εμενα αυτο που μου εκανε πραγματικα εντύπωση ηταν οτι μετα την καταστροφή ολοι χειροκροτούσαν και ζητωκραυγαζαν, εκει κόλλησα και δεν καταλάβαινα τι ακριβώς γίνεται.

Έλα ντε.

Σαν να βλέπεις βιντεάκια από βόρεια Κορέα...

Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

1 ώρα πριν, cthulhucarbide είπε

Με ποιον τρόπο έγινε η αυτοκαταστροφή του σκάφους?

Υπάρχουν εκρηκτικά τοποθετημένα για αυτόν τον λόγο ή εκμεταλεύονται τα καύσιμα που υπάρχουν ήδη μέσα και τα πυροδοτούν?

Λίγο τρομακτικό πάντως μου φαίνεται να υπάρχει "κουμπί αυτοκαταστροφής" που έτσι απλά κάνει έκρηξη. Νόμιζα ότι αυτά υπάρχουν μόνο στα καρτούν και στις ταινίες

Όλοι οι σύγχρονοι πυραυλικοί φορείς έχουν αυτόματο σύστημα αυτο-καταστροφής (Automatic Flight Termination System). Ο λόγος που υπάρχει είναι προφανής, και έχει να κάνει με το γεγονός πως ένας πύραυλος εκτός ελέγχου μπορεί να χτυπήσεις κατοικημένη περιοχή.

Δεν είναι κάποιο κουμπί πλέον (πριν από χρόνια πολλά ήταν) αλλά μια σειρά από μικρούς εκρηκτικούς μηχανισμούς κατά μήκος των δεξαμενών του πυραύλου, σε συνδυασμό με λογισμικό στους υπολογιστές αποστολής του. Ουσιαστικά, πριν την εκτόξευση δίνονται στον υπολογιστή του πυραύλου κάποιες συντεταγμένες, μέσα στις οποίες επιτρέπεται να κινηθεί.

Οι σένσορες του πυραύλου κατά την πτήση συνεχώς παρακολουθούν την πορεία του μέσα στον "διάδρομο" που το έχει δοθεί, και μόλις ο πύραυλος βγαίνει από αυτόν τότε δίδεται η εντολή για την παύση της πτήσης. (FS)

Τότε, ο υπολογιστής κλείνει την ροή καυσίμου προς τις μηχανές, στέλνει τηλεμετρία της πτήσης προς το κέντρο ελέγχου και μετά ενεργοποιεί τους εκρηκτικούς μηχανισμούς. Οι συγκεκριμένοι είναι τοποθετημένοι με τέτοιο τρόπο ώστε ο πύραυλος να ανοίγει κατά μήκος των δεξαμενών του σαν κονσερβοκούτι, ώστε να πέφτει άμεσα η πίεση μέσα σε αυτές και το καύσιμο να αναφλέγεται αντί να εκρήγνυται.

Με λίγα λόγια αυτό που βλέπεις δεν είναι έκρηξη, αλλά κατέβασμα φερμουάρ..😅

  • Like 2
Συνδέστε για να σχολιάσετε
Κοινοποίηση σε άλλες σελίδες

Δημιουργήστε ένα λογαριασμό ή συνδεθείτε για να σχολιάσετε

Πρέπει να είστε μέλος για να αφήσετε σχόλιο

Δημιουργία λογαριασμού

Εγγραφείτε με νέο λογαριασμό στην κοινότητα μας. Είναι πανεύκολο!

Δημιουργία νέου λογαριασμού

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Συνδεθείτε εδώ.

Συνδεθείτε τώρα

  • Δημιουργία νέου...